Repository logo
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Collections
  • Research Outputs
  • Projects
  • People
  • Statistics
  • English
  • Ελληνικά
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Ψηφιακό Αποθετήριο ΚΥΨΕΛΗ / Kypseli Digital Repository
  3. Theses / Διατριβές και Πτυχιακές Εργασίες
  4. Μεταπτυχιακές Διατριβές / Master Τheses
  5. Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (ΕΛΛ) / Greek Linguistics and Literature (in Greek)
  6. Παραγωγή λόγου στο γυμνάσιο. Αναλυτικά προγράμματα, σχολικά εγχειρίδια και διδακτική πρακτική
 
  • Details
Options

Παραγωγή λόγου στο γυμνάσιο. Αναλυτικά προγράμματα, σχολικά εγχειρίδια και διδακτική πρακτική

Author(s)
Ματράκα, Αριάδνη
Date Issued
2017-02-23
Faculty
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών / Faculty of Humanities and Social Sciences 
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει ως βασικό άξονα το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και, συγκεκριμένα, την παραγωγή λόγου στις τρεις τάξεις του γυμνασίου στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται: α) στις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, β) στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, γ) στα σχολικά εγχειρίδια, και δ) στη διδακτική πράξη.

Η διατριβή χωρίζεται σε πέντε κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο δίνεται μια συνοπτική παρουσίαση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων της γλωσσοδιδακτικής και των βασικών τους αρχών. Επίσης, αναλύεται η παραγωγή λόγου ως διαδικασία η οποία βασίζεται σε τρία στάδια: το προσυγγραφικό, συγγραφικό και μετασυγγραφικό. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα ισχύοντα αναλυτικά προγράμματα της Ελλάδας, καθώς και ένα πρότυπο αναλυτικό πρόγραμμα που προτάθηκε το 2011 και συνάδει με τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις αλλά δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη δομή των σχολικών εγχειριδίων που αποτελούν το βασικό εργαλείο για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και γίνεται, παράλληλα, αντιπαραβολή τους με τα όσα προτείνονται στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η ποιοτική έρευνα με εθνογραφικά εργαλεία που πραγματοποιήθηκε σε τρεις σχολικές τάξεις ελληνικού γυμνασίου και που αποτέλεσε τη βασική πηγή συλλογής δεδομένων για τη διδακτική πρακτική, καθώς παρατηρήθηκε η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης, επιχειρήθηκε η σύνδεση των διδακτικών πρακτικών με τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Ως κατακλείδα προτάθηκαν διάφορες βελτιωτικές αλλαγές οι οποίες θεωρούμε ότι θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην αναβάθμιση του γλωσσικού μαθήματος.

Συμπερασματικά, η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρεί να αναδείξει την αναγκαιότητα για αναβάθμιση των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών εγχειριδίων, καθώς επίσης και για επιβολή βελτιωτικών αλλαγών στη διδακτική πράξη προκειμένου να υπάρξει εκσυγχρονισμός τόσο του γλωσσικού μαθήματος όσο και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Publisher
Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Format
vii, 108 σ. 30 εκ.
Subjects

Παραγωγή λόγου -- Ελλ...

Production of oral --...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

ΕΓΛ-2017-00054.pdf

Size

2.6 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):4aff2fa1e79017b1d4f0fc7e6ee3823a

  • Contact Us
  • Cookie settings
  • Open University of Cyprus
  • OUC Library
  • Policies
  • Accessibility and Data Protection

Find us on:

FacebookFacebook

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science - Powered by Dataly