Η αναπαράσταση του εαυτού στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η εξιστόρηση της καθημερινότητας των διασήμων
Επιτομή
Η ανάπτυξη του διαδικτύου και παράλληλα η εμφάνιση ισχυρότερων υπολογιστικών συστημάτων με χαμηλότερο κόστος συνετέλεσαν στην εμφάνιση και τη δημιουργία ουκ ολίγων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ο άνθρωπος ως κοινωνικό ον πάντα αναζητούσε την επικοινωνία και την κοινωνικοποίηση και για αυτό ξεκίνησε η δημιουργία των διαδικτυακών κοινοτήτων. Η διαμεσολαβημένη επικοινωνία μέσω αυτών των διαδικτυακών κοινοτήτων δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να αλληλεπιδρούν με άλλους χρήστες. Ένας τρόπος επικοινωνίας στις διαδικτυακές πλατφόρμες είναι και η αυτοπαρουσίαση του εαυτού. Υπάρχουν πολλοί τρόποι αυτοπαρουσίασης ενός ατόμου, ένας από αυτούς είναι μέσω των φωτογραφιών. Μια διαδικτυακή κοινότητα η οποία εξειδικεύεται στις φωτογραφίες είναι το Instagram, 800 εκατομμύρια και πλέον χρήστες επιλέγουν αυτό το μέσω κοινωνικής δικτύωσης για να αυτοπαρουσιαστούν, μεταξύ αυτών και διάσημες προσωπικότητες. Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή ως διάσημες προσωπικότητες ορίζονται τα άτομα με τους περισσότερους ακόλουθους στο Instragram.
Στα πλαίσια διεξαγωγής της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής, πραγματοποιήθηκε αποκωδικοποίηση 50 φωτογραφιών, εμπνευσμένη από τη σημειολογική κατηγοριοποίηση του R. Barthes και στη συνέχεια η ποσοτικοποίηση των δεδομένων και ευρημάτων. Επιλέχθηκαν οι δέκα διάσημες προσωπικότητες με βάση αυτές με τους περισσότερους ακόλουθους στο μέσω κοινωνικής δικτύωσης Instagram. Στη συνέχεια εντοπίστηκαν οι πέντε φωτογραφίες από τον κάθε λογαριασμό με τα περισσότερα likes. Σκοπός της έρευνας είναι να παρατηρηθεί ο τρόπος με τον οποίο οι διάσημες προσωπικότητες αυτοπαρουσιάζονται μέσω των φωτογραφιών τους, μεταξύ άλλων, σε ποιες τοποθεσίες επιλέγουν να βγάζουν φωτογραφίες και με ποια άτομα συνηθίζουν να φωτογραφίζονται. Στόχος της έρευνας είναι να εντοπίσει πως επιλέγουν οι διάσημες προσωπικότητες να αυτοπαρουσιάζονται στο μέσω κοινωνικής δικτύωσης Instagram. Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στο να καταγράψει τους τρόπους με τους οποίους αυτοπαρουσιάζονται οι διάσημες προσωπικότητες, για το λόγο ότι, η συγκεκριμένη κατηγορία χρηστών διαμορφώνει συγκεκριμένες τάσεις οι οποίες βρίσκουν απήχηση στη δημόσια σφαίρα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι οι διάσημες προσωπικότητες προτιμούν κυρίως να αυτοπαρουσιάζονται μόνοι τους. Παράλληλα, επιλέγουν να αυτοπαρουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό την ιδιωτική τους ζωή και σε μικρότερο βαθμό την επαγγελματική τους. Ακόμη, δεν προτιμούν να αυτοπαρουσιάζονται με αισθησιακές φωτογραφίες. Επίσης, αυτοπαρουσιάζονται κυρίως σε ιδιωτικό χώρο και όχι σε δημόσιο. Επιπρόσθετα, οι διάσημες προσωπικότητες επιλέγουν κυρίως να αυτοπαρουσιάζονται με φωτογραφίες χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία, δηλαδή προτιμούν να υπάρχει ένα «φυσικό» αποτέλεσμα στις φωτογραφίες τους, και τέλος, οι διάσημες προσωπικότητες δεν επιλέγουν να αυτοπαρουσιάζονται σε μεγάλο βαθμό με selfies.