Η επιλεκτική αυτοπαρουσίαση στη διαμεσολαβούμενη μέσω υπολογιστών επικοινωνία (CMC). Η περίπτωση της ελληνικής γλώσσας
Abstract
Στην μεταπτυχιακή διατριβή προσπαθήσαμε να εξετάσουμε, εάν το hyperpersonal μοντέλο του Walther (2007) που αναπτύχτηκε στο πλαίσιο της αγγλικής γλώσσας επικοινωνίας διαμεσολαβούμενης μέσω υπολογιστή (computer-mediated communication - CMC), έχει την ίδια εφαρμογή στην ελληνική γλώσσα με τις όποιες ιδιαιτερότητες της. Το hyperpersonal μοντέλο του Walther έχει μεγάλη επιρροή στην κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς της επικοινωνίας σε περιβάλλοντα μέσω υπολογιστή, παρά το γεγονός ότι η CMC σε σύγκριση με την πρόσωπο με πρόσωπο (face-to-face – FTF) επικοινωνία, είναι λιγότερο πλούσια και περιορίζεται περισσότερο. O Walther υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν να εκμεταλλεύονται τις τεχνικές πτυχές της CMC, προκειμένου να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις εντυπώσεις που κάνουν με ένα συνομιλητή στόχο. Έτσι θέλαμε να δούμε αν ισχύει αυτό και στην ελληνική γλώσσα. Η ελληνική γλώσσα δημιουργεί μοναδικές προκλήσεις στο πλαίσιο της CMC λόγο της χρήσης ενός μη-λατινογενούς αλφάβητου, το οποίο μπορεί συχνά να οδηγήσει στην χρήση των «greeklish», καθώς επίσης διαφέρει από την αγγλική γλώσσα σε σημαντικούς τρόπους που επηρεάζουν το πώς θα μπορούσε κάνεις να αποκαλύψει τις πτυχές της ταυτότητας και αντιλήψεις της για τον άλλον συνομιλητή όπως για παράδειγμα η χρήση του πληθυντικού ευγενείας.
Στο πρώτο πείραμα καλέστηκαν να συμμετάσχουν 52 φοιτητές πανεπιστημίου, οι οποίοι χωρίστηκαν σε ομάδες. Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα ήταν να δούμε αν γίνεται χρήση των «greeklish» σε επαγγελματικό επίπεδο και κατά ποσό διαφέρει ο τρόπος γραπτής επικοινωνίας ανάλογα με τον συνομιλητή στόχο, π.χ. πληθυντικός ευγενείας, χρήση emoticons. Παρατηρήσαμε ότι όλοι οι φοιτητές στις επαγγελματικές επιστολές δεν χρησιμοποίησαν «greeklish».
Στο δεύτερο πείραμα τους ζητήθηκε να συζητήσουν στο forum σαν εργασία. Τους δόθηκε η εκφώνηση της άσκησης, η οποία τους ανέφερε ότι μπορούν να γράψουν με ελληνικούς i latinikous χαρακτήρες ανάλογα με τι τους βολεύει. Μετά τους ζητήθηκε να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο. Θέλαμε να δούμε αν σε εργασία σε forum εφόσον τους δοθεί η ευκαιρία να επιλέξουν εάν θα γράψουν με ελληνικά ή Greeklish και από το ερωτηματολόγιο για να δούμε τους λογούς που επέλεξαν να γράψουν με το συγκεκριμένο τρόπο. Τα αποτελέσματα του πειράματος έδειξαν ότι το 26 % των φοιτητών έγραψαν με Greeklish. Οι κύριοι τους λόγοι είναι ότι γράφουν πιο γρήγορα και δεν χρειάζεται να σκεφτούν την ορθογραφία. Τελικά φαίνεται ότι το Hyperpesonal μοντέλο του Walther εφαρμόζεται και στο ελληνικό γλωσσικό πλαίσιο.