Διασφάλιση ποιότητας ιδιωτικών κλινικών διαγνωστικών εργαστηρίων εφαρμογή προτύπου ISO 15189
Abstract
Η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας αποτελεί μια διοικητική φιλοσοφία που βασίζεται στις ανθρώπινες δυνατότητες, στη ομαδική εργασία, στη συγκέντρωση δεδομένων και στη στατιστική ανάλυση, στο μακροπρόθεσμο προγραμματισμό και στη συνεχή βελτίωση των διαδικασιών. Πιστεύει στη σπουδαιότητα που έχει ο παράγων άνθρωπος, απαιτεί την προσπάθεια και τη συμμετοχή όλων των ατόμων, την αποδοχή κοινού οράματος και σκοπών και τη χρησιμοποίηση ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων τα οποία προσδιορίζουν το πόσο καλά ένα σύστημα ικανοποιεί τις ανάγκες και τις προσδοκίες όλων των ενδιαφερόμενων μελών μέσα και έξω από έναν οργανισμό. Σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον η επιβίωση και η ευημερία των επιχειρήσεων είναι συνάρτηση μιας σειράς παραγόντων με κυριότερο αυτών την ποιότητα. Η ανάγκη για διασφάλιση της ποιότητας οδήγησε στη δημιουργία των προτύπων. Η πιστοποίηση παρέχει αντικειμενικές και ανεξάρτητες αποδείξεις σε οποιονδήποτε πελάτη για την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων και την ποιότητα των αγαθών και υπηρεσιών. Στον χώρο της Υγείας η απαίτηση για ακριβή εργαστηριακά αποτελέσματα είναι αναγκαία μιας και κάθε εργαστηριακός προσδιορισμός εμπεριέχει τον κίνδυνο ενός τυχαίου ή συστηματικού σφάλματος. Τα αξιόπιστα αποτελέσματα στο συντομότερο δυνατόν χρονικό διάστημα, αποτελούν άριστο εργαλείο στα χέρια του κλινικού ιατρού για την έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση που είναι κομβικής σημασίας για την εφαρμογή της πιο αποτελεσματικής θεραπείας. Η εφαρμογή ενός προτύπου ποιότητας όπως το ISO 15189 βοηθάει τα εργαστήρια να αποδείξουν την τεχνική τους ικανότητα και να αναβαθμίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους. Η πιστοποίηση των κλινικών διαγνωστικών κέντρων σύμφωνα με το Ν4025/2011 άρθρο 34 καθίσταται και νομική απαίτηση. Μέσα από αυτήν την έρευνα, που διεξήχθη με την βοήθεια ερωτηματολογίων σε ένα δείγμα κλινικών διαγνωστικών εργαστηρίων, έγινε μία αποτίμηση για τα σημαντικότερα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή του προτύπου, όπως η επίτευξη σταθερού επιπέδου υπηρεσιών λόγω τυποποίησης των λειτουργικών διαδικασιών, η μείωση του κόστους των αστοχιών, η επαύξηση της εμπιστοσύνης των εξεταζόμενων καθώς και η ευαισθητοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σε θέματα που αφορούν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και τελικά την ικανοποίηση των αναγκών των εξεταζόμενων.