Συστηματική προσέγγιση της ελκυστικότητας των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης / δια βίου μάθησης. Η περίπτωση των ενηλίκων μαθητών που φοιτουν στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Κατερίνης
Abstract
Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση αποτελεί συχνά μια ελκυστική επιλογή για τους νέους αλλά και για τους ενήλικες. Το συνολικό όραμα για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση το 2020 όπως αναφέρεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2010α:7), προσβλέπει μεταξύ άλλων στην ενίσχυση της ελκυστικότητας, της πρόσβασης και της ευελιξίας των ευρωπαϊκών συστημάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ), θέτοντας την ΕΕΚ ψηλά στην ατζέντα της ευρωπαϊκής πολιτικής, (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2010α:7).
Στην Ελλάδα οι ευκαιρίες για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι περιορισμένες για τους νέους, ενώ οι επιλογές των ενηλίκων είναι πάρα πολύ συγκεκριμένες. Το όριο ηλικίας σε κάποιες δομές εκπαίδευσης όπως είναι ο Ο.Α.Ε.Δ. ή η μαθητεία, καθιστά τη συμμετοχή των ενηλίκων σε αυτά σχεδόν αδύνατη. Για τους ενήλικες προσφέρονται οι δομές των ΕΠΑ.Λ. ή των Ι.Ε.Κ., οι οποίες όμως συνοδεύονται από πολλαπλές προκλήσεις.
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή με τίτλο «Συστημική προσέγγιση της ελκυστικότητας των προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στο πλαίσιο της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης / Δια Βίου Μάθησης. Η περίπτωση των ενηλίκων μαθητών που φοιτούν στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Κατερίνης», επιχειρείται να διερευνηθούν εκείνοι οι παράγοντες οι οποίοι καθιστούν ελκυστικά τα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τους ενήλικες που τα παρακολουθούν.
Για το σκοπό αυτό διεξήχθη ποιοτική έρευνα με ημιδομημένες προσωπικές συνεντεύξεις στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Κατερίνης. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα είναι ενήλικες μαθητές οι οποίοι παρακολουθούν αποκλειστικά μαθήματα ειδικότητας κατά το σχολικό έτος 2016-2017. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας και τα ερευνητικά ερωτήματα τα οποία είχαν τεθεί, οι συνεντευξιαζόμενοι ανέφεραν ελκυστικούς παράγοντες για την παρακολούθηση των προγραμμάτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.