Οργανισμός Χρηματοδοτήσεως Στέγης. Προοπτικές επιβίωσης και ανάπτυξης, με επίκεντρο την κοινωνική του αποστολή, στο νέο Εποπτικό Πλαίσιο των Συνθηκών της Βαιλείας και του νέου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος
Abstract
Η εργασία αυτή σκοπό έχει να παρουσιάσει την αποστολή του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως στέγης και των προοπτικών συνέχισης της αποστολής αυτής ενόψει σειράς μεταβολών στο περιβάλλον δράσης του Οργανισμού.
Η απόσυρση όλων των προνομίων με τα οποία είχε προικοδοτηθεί και τα οποία του επέτρεπαν να κινητοποιεί πόρους με χαμηλότερο κόστος, φαίνεται να αποτελεί, το σημαντικότερο περιοριστικό παράγοντα που δεν επιτρέπει πλέον στον Οργανισμό να συνεχίσει στο ίδιο βαθμό την αποστολή του. Η απώλεια μεριδίου αγοράς, τόσο στα δάνεια όσο και στις καταθέσεις αντικατοπτρίζουν την αδυναμία αυτή.
Η ανάπτυξη από το κράτος σειράς στεγαστικών σχεδίων για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και την απευθείας χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, κάλυψε την αδυναμία αυτή του Οργανισμού. Η έντονη συμμετοχή του κράτους στη κάλυψη των στεγαστικών χρηματοδοτικών αναγκών των χαμηλών εισοδηματικών τάξεων ουσιαστικά έχει ακυρώσει μερικώς την αποστολή του Οργανισμού.
Η διαχρονική πολιτική του κράτους να μην αποσύρει οποιαδήποτε ποσά από τα καθαρά πλεονάσματα που δημιουργούντο από τη δράση του Οργανισμού κατέστησε τον Οργανισμό ως το μοναδικό τραπεζικό Ίδρυμα στη Κύπρο με ισχυρή αλλά αναξιοποίητη κεφαλαιακή επάρκεια . Τα ίδια κεφάλαια του είναι ικανά να καλύψουν και τις πιο αυστηρές απαιτήσεις της Βασιλείας ΙΙΙ και μπορούν να στηρίξουν με τα σημερινά δεδομένα πολύ μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο χορηγήσεων από το υφιστάμενο.
Για να αντιμετωπίσει τους κινδύνους που έφεραν οι σημαντικές αλλαγές τους περιβάλλοντος δράσης του Οργανισμού και ο έντονος ανταγωνισμός, αναδεικνύονται μέσα από μια ανάλυση ΕΚΠΑ (SWOT analysis) δυο σημαντικές στρατηγικές. Η πρώτη αφορά την ανάπτυξη του τομέα των καταθέσεων με δημιουργία και προβολή σειράς καταθετικών προϊόντων που να ανταποκρίνονται στις ποικίλες ανάγκες των καταθετών και η δεύτερη στρατηγική αφορά την μερική διαφοροποίηση του επιχειρηματικού μοντέλου με μετατόπιση του κέντρου βάρους από το προϊόν, δηλαδή το στεγαστικό δάνειο, στο πελάτη του στεγαστικού δανείου. Με τον τρόπο αυτό ο πελάτης θα έχει την ευκαιρία να καλύπτει, με βάση την εξασφάλιση που προσφέρει η υποθήκη, και άλλες χρηματοδοτικές ανάγκες της οικογένειας, π.χ. φοιτητικά δάνεια, τρεχούμενο λογαριασμό με όριο παρατραβήγματος κλπ., με καλύτερους όρους από την αγορά. Τα οφέλη για τον Οργανισμό θα είναι οι καλύτερες αποδόσεις των κεφαλαίων του και η δημιουργία πελατολογίου τραπεζικών υπηρεσιών ανοίγοντας των δρόμο για διευρυμένες τραπεζικές υπηρεσίες.