Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΧατζηλάκος, Θανάσης
dc.contributor.authorΝεοφύτου, Χρυστάλλα
dc.contributor.otherNeophytou, Chrystalla
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2017-11-23T09:06:52Z
dc.date.available2017-11-23T09:06:52Z
dc.date.copyright2017-11-23
dc.date.issued2017-11
dc.identifier.isbn978-9963-695-62-1
dc.identifier.otherΔΚ-ΠΕΣ/2017/00005el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/3216
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα διδακτορική διατριβή μελετά την καταλληλότητα των αποτελεσμάτων που επιστρέφονται ως απάντηση στο ερώτημα του εκπαιδευτικού προς μια μηχανή αναζήτησης, δεδομένου των επιδιωκόμενων μαθησιακών στόχων της γλωσσικής διδασκαλίας, και, προτείνει την ανάπτυξη ενός συστήματος, με την ονομασίαδιαΚειμένου, που επιτρέπει στον εκπαιδευτικό να αξιολογήσει την καταλληλότητα ενός κειμένου, σύμφωνα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Στη διατριβή αυτή παρουσιάζεται η σχεδίαση, η ανάπτυξη και τα αποτελέσματα αξιολόγησης της ευχρηστίας του συστήματος αυτού. Με τη γενική παραδοχή ότι ο εκπαιδευτικός χρειάζεται κείμενα προκειμένου να επιτύχει τους στόχους του γλωσσικού μαθήματος, τα οποία αντλεί κυρίως από το διαδίκτυο, η παρούσα διατριβή θέτει ως στόχο, αφενός, να εντοπίσει τα χαρακτηριστικά που καθιστούν ένα κείμενο κατάλληλο για τη γλωσσική διδασκαλία και με βάση αυτά να ορίσει τα κριτήρια καταλληλότητας κειμένου, και αφετέρου, να διερευνήσει εάν τα εργαλεία αναζήτησης και ανάκτησης της πληροφορίας από το διαδίκτυο, δηλαδή οι μηχανές αναζήτησης, και τα εργαλεία που αξιοποιούν το διαδίκτυο ως σώμα κειμένων (webascorpus), επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό να ψάξει για αυτά τα κατάλληλα κείμενα, ώστε να τα χρησιμοποιήσει στη διδασκαλία του. Στην παρούσα διατριβή ορίζονταιτέσσερα κριτήρια καταλληλότητας κειμένου. Αυτά είναι η θεματολογία, το είδος, το γραμματικό φαινόμενο και η αναγνωσιμότητα. Ειδικότερα, μέσα από τη μελέτη των σχολικών βιβλίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δημοτική και τη Μέση Γενική εκπαίδευση της Κύπρου,διαπιστώθηκε ότι ένα κείμενο είναι κατάλληλο για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος, όταν εξυπηρετεί τον γνωστικό και γραμματικό στόχο της διδασκαλίας, ανήκει σε συγκεκριμένο είδος και αρμόζει στην ηλικία των μαθητών, έχει δηλαδή συγκεκριμένο επίπεδο δυσκολίας. Για κάθε κριτήριο καταλληλότητας μελετήθηκε, αρχικά, εάν είναι δυνατή η αναζήτηση κατάλληλου κειμένου στο διαδίκτυο με τις μηχανές αναζήτησης, και, στη συνέχεια, η σχετική βιβλιογραφία, με σκοπό να εντοπιστούν εργαλεία που επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό να περιορίσει την αναζήτησή του στο διαδίκτυο και να μετρήσει την καταλληλότητα του κειμένου με βάση το κάθε κριτήριο. Από τη διερεύνηση που πραγματοποιήθηκε, διαπιστώθηκε ότι οι μηχανές αναζήτησης και τα εργαλεία που αξιοποιούν το διαδίκτυο ως σώμα κειμένων, δεν επιτρέπουν τον περιορισμό της αναζήτησης στο διαδίκτυο με βάση τατέσσερα κριτήρια καταλληλότητας. Ακόμη, διαπιστώθηκε ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να αποφασίσει για την καταλληλότητα των αποτελεσμάτων, ως προς τη θεματολογία και το είδος τους, χωρίς ιδιαίτερο κόπο και χρόνο, ενώ, ως προς το γραμματικό φαινόμενο και το επίπεδο δυσκολίας τους, χρειάζεται να αφιερώσει αρκετό χρόνο. Επίσης, η βιβλιογραφική ανασκόπηση ανέδειξε το κενό αναφορικά με το κριτήριο γραμματικό φαινόμενο, σε αντίθεση με την πληθώρα των ερευνών και των μοντέλων κατηγοριοποίησης κειμένων βάσει του είδους, και, των μεθόδων, των εξισώσεων και των εργαλείων αναγνωσιμότητας κειμένου που εντοπίστηκαν. Στη διατριβή αυτή προτείνεται η ανάπτυξη του συστήματος διαΚειμένου, που έρχεται να καλύψει το κενό και να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό στην επιλογή κατάλληλων κειμένων για τη διδασκαλία του. Το σύστημα αυτό, αναλύει συντακτικώς το κείμενο που εισάγει ο εκπαιδευτικός, εντοπίζει και μετρά τον αριθμό εμφανίσεων συγκεκριμένων μορφολογικών (μέρη του λόγου) και συντακτικών στοιχείων του κειμένου, χαρακτηρίζει υφολογικά το κείμενο με βάση τρεις δείκτες ύφους (ρηματικό πρόσωπο, επίθετα/επιρρήματα, σύνδεση προτάσεων), και, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, ο εκπαιδευτικός αποφασίζει για την καταλληλότητα του υποψήφιου κειμένου δεδομένου των στόχων της διδασκαλίας του.el_GR
dc.format.extentxxi, 303 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΓλωσσική διδασκαλία -- Σύστημα ΔιαΚειμένουel_GR
dc.subjectLanguage teaching -- System DiaKeimenouel_GR
dc.titleΈνα εργαλείο αξιολόγησης της καταλληλότητας κειμένου για τη γλωσσική διδασκαλία: η εφαρμογή διαΚειμένουel_GR
dc.typeΔιδακτορική Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΚοκκινάκη, Αγγελική
dc.contributor.committeememberΤσιπλάκου, Σταυρούλα
dc.contributor.committeememberΒίρβου, Μαρία
dc.contributor.committeememberΚαζούλλη, Βασιλεία
dc.description.translatedabstractThis PhD dissertation studies the suitability of the results returned as a response to the teacher's query to a search engine, given the specific learning objectives of language teaching, and proposes the development of a system,by the namediaKeimenou, that allows the teacher to evaluate the suitabilityof a text, according to certain features. This thesis presents the design, the development and the results of the usability assessment of this system. With the general assumption that the teacher needs plenty of texts in order to achieve the objectives of the language lesson, which mainly derives from the Internet, this thesis aims at identifying the characteristics that make a text suitable for language teaching and define the criteria for the appropriateness of the text, and also at investigating whether search engines and the tools that use the web as a corpus allow the teacher to search on the Internet for these suitable texts in order to use them in teaching. In this thesis, subject, genre, grammatical phenomenon and readability are defined as the text suitability criteria. In particular, through the study of schoollanguage books in Cyprus' Primary and Secondary General Education, it was found that a text is suitable for the teaching of the language lesson, when it satisfies the cognitive and grammatical objective of teaching, when it belongs to a particular genre and is appropriateto the students’ age, i.e., it has a certain level of difficulty. For each suitability criterion it wasstudied whether it is possible to search for a suitable text on the web with the search engines. Then, the relevant literature was reviewed in order to identify tools that allow the teacher to limit the search on the Internet and to measure the suitability of the text based on each criterion. Based on the examination, it was found that search engines and tools that use the web as a corpus do not allow the limitation of the search on the Internet based on the four suitability criteria. It has also been found that the teacher can decide on the suitability of the results in terms of the subject and genre without much effort and time, while in terms of the grammatical phenomenon and the level of difficulty, teachers need to devote plenty of time. Moreover, the literature review has highlighted the gap regarding the grammatical criterion, as opposed to the plethora of research and categorization models based on the genre, and the methods, equations and text readability tools found. This thesis proposes the development of the system diaKeimenou, which comes to fillthe research gap and helps the language teacher in selecting suitable texts for his teaching. This system analyzes the text, identifies and measures the number of occurrences of particular morphological (parts of the speech) and syntactical elements of the text, classifies the text based on three style markers (grammatical person, adjectives/adverbs, sentence conjunctions) and, according to the results, the teacher decides on the suitability of the candidate text given the specific objectives of his teaching.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής