Η βιωματική μέθοδος project στη διδασκαλία του αρχαίου δράματος
Abstract
Στόχος της παρούσας διατριβής είναι η τεκμηρίωση της χρησιμότητας ενός εναλλακτικού τρόπου διδασκαλίας του αρχαίου κειμένου, πιο «μαθητο-κεντρικού» και συμμετοχικού από τον παραδοσιακό τρόπο που διδάσκεται το μάθημα και η παρουσίαση μιας πρωτότυπης πρότασης πιλοτικής εφαρμογής της βιωματικής μεθόδου στην ύλη της Ελένης του Ευριπίδη. Σε επίπεδο μεθοδολογίας, η παρούσα διατριβή, με αφετηρία το αρχαίο δράμα, κάνει αναδρομή στις ρίζες του βιωματικού τρόπου και, αναλύοντας τις βασικές αρχές του, καταλήγει να δώσει ένα πρακτικό παράδειγμα εφαρμογής του στο αρχαιοελληνικό κείμενο της Ελένης της Γ’ Γυμνασίου. Η μελέτη μας θα στηριχθεί και σε ερωτηματολόγιο, μέσω του οποίου επιδιώκεται να διαπιστωθεί εάν είναι λειτουργικότερη η βιωματική διδασκαλία του κειμένου εν συγκρίσει με την παραδοσιακή. Τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν είναι: βιβλιογραφικές πηγές, ελληνικές, ξένες και ξενόγλωσσες, ηλεκτρονικές πηγές του Διαδικτύου και έγκριτων επιστημονικών περιοδικών, συνεντεύξεις εκπαιδευτικών, ζωντανές παρακολουθήσεις παραδόσεων μαθημάτων του αρχαίου δράματος, τόσο με τον παραδοσιακό όσο και με το βιωματικό τρόπο, αναλυτική καταγραφή και των δύο τρόπων διεξαγωγής του μαθήματος και των εντυπώσεων στους μαθητές, παρακολουθήσεις βιωματικών σεμιναρίων, πραγματοποίηση βιωματικού μαθήματος σε μαθητές που δεν έχουν μυηθεί σε εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και τέλος διεξαγωγή ποιοτικής έρευνας με ερωτηματολόγια βαθμιαίων, κλειστών και ανοικτών ερωτήσεων.