Η Γέρμα στα χνάρια της Μήδειας. Μια εν δυνάμει παράσταση
Abstract
Η μεταπτυχιακή διατριβή Η Γέρμα στα χνάρια της Μήδειας. Μια εν δυνάμει παράσταση
πραγματεύεται τη σκηνική απόδοση του δίπολου Γέρμα – Μήδεια, όπως αυτό προκύπτει
μέσα από την συγκριτική ανάγνωση των δύο δραματικών έργων του Φεδερίκο Γκαρθία
Λόρκα και του Ευριπίδη. Η εστίαση γίνεται στον γυναικείο ψυχικό κόσμο και μέσα από μια
δραματολογική ανάλυση κάποιων σημείων του έργου, φωτίζονται οι πτυχές της γυναικείας
ιδιοσυγκρασίας, του χαρακτήρα, των επιθυμιών, των σχέσεών της με το περιβάλλον στο
οποίο ζει και ονειρεύεται. Το πρώτο κεφάλαιο έχει τον τίτλο Γέρμα – Μήδεια. Μια
συγκριτική θεώρηση των δυο γυναικών. Το κεφάλαιο αυτό έχει βαρύνουσα θέση στην
παρούσα διατριβή, αφού η διακειμενικότητα ήταν o πρωταρχικός στόχος στην παρουσίασή
μου. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση στόχευε αρχικά στην τεκμηρίωση της άποψης ότι
διαχρονικά οι γυναικείες επιθυμίες γίνονται εμμονές για να κυριαρχήσουν απόλυτα στη
γυναικεία της φύση, να καθορίσουν τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται και κινείται. Μέσα
από την συγκριτική μελέτη των δύο έργων, εντοπίστηκαν τα κοινά μοτίβα και οι
συνισταμένες των δυο γυναικών, καθώς και η ποιητική επεξεργασία του λόγου και για τα
δύο έργα. Μέσα από τη συγκριτική μελέτη προέκυψε επίσης και το κείμενο της εν δυνάμει
παράστασης, η οποία κατατίθεται αναλυτικά στο δεύτερο κεφάλαιο ως η δική μου
δημιουργική πρόσληψη των δύο γυναικών, όταν καλούνται να μοιραστούν τον ίδιο σκηνικό
χώρο. Το διακείμενο γίνεται παράσταση τιτλοφορείται το δεύτερο κεφάλαιο και περιγράφει
την δική μου σκηνοθετική πρόταση σε μια εν δυνάμει παράσταση με τίτλο Η Γέρμα στα
χνάρια της Μήδειας. Η περιγραφή διανθίζεται με τη μελέτη και την έρευνα στην πρόσληψη
του δράματος, αρχαίου και σύγχρονου, και την απόδοσή του στη σκηνή, ώστε να αφορά
τους θεατές σήμερα. Τεχνικές υποκριτικής και τρόποι ενδυνάμωσης των ηθοποιών
θεωρήθηκαν απαραίτητα για τον σχεδιασμό και την τεκμηρίωση της πρότασής μου, ώστε
να φωτίσουν καλύτερα τα σημεία του διακείμενου.