Η αξιοποίηση των θεατρικών σπουδών στη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας στο Λύκειο: η περίπτωση της Β' Λυκείου
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει σκοπό την διερεύνηση των δυνατοτήτων του εκπαιδευτικού δράματος ως διδακτικής μεθόδου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο. Το ενδιαφέρον για το θέμα αυτό εκκινεί από τη συνειδητοποίηση εκ μέρους της διδάσκουσας - ερευνήτριας της αναγκαιότητας για μια νέα διδακτική μέθοδο στο μάθημα της Γλώσσας, η οποία θα ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στην εξέλιξη της Παιδαγωγικής και της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, από όσο η παραδοσιακή, δασκαλοκεντρική διδασκαλία, που αποτελεί ακόμα και σήμερα τη συνήθη πραγματικότητα της σχολικής τάξης. Η μεταπτυχιακή διατριβή αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, το Θεωρητικό, σκιαγραφείται το θεωρητικό πλαίσιο που υποστηρίζει την σύνδεση του εκπαιδευτικού δράματος με τη γνωστική θεωρία του κοινωνικού εποικοδομισμού, όσο και με την διδασκαλία της λειτουργικής και κριτικής διάστασης της γλώσσας. Στο δεύτερο μέρος, το Ερευνητικό, αποτυπώνεται μια περιορισμένης κλίμακας έρευνα που διεξήχθη σε δύο τμήματα της Β΄ Λυκείου ενός δημόσιου σχολείου, με τη μέθοδο της έρευνας δράσης. Για τον λόγο αυτό σχεδιάστηκαν και πραγματοποιήθηκαν συνολικά 8 δίωρες διδασκαλίες που αφορούν τις διδακτικές ενότητες Είδηση και Βιογραφικά Είδη. Το κύριο ερευνητικό ερώτημα αφορά το αν η διδασκαλία μέσω θεατρικών τεχνικών καλύπτει ή/ και υπερβαίνει τους στόχους διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπως αυτοί δίνονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας, που ήταν εν γένει θετικά, κλείνουν το δεύτερο μέρος.