Χιουμοριστικές διαφημίσεις ως μορφή επικοινωνίας. Προσέγγιση με βάση τη συνάφεια, τη διακειμενικότητα και την κειμενική ισχύ
Abstract
Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να εξετάσει από πραγματολογική σκοπιά μια συγκεκριμένη κατηγορία διαφημιστικών μηνυμάτων, τις χιουμοριστικές διαφημίσεις, ως μορφή επικοινωνίας ανάμεσα στον διαφημιστή και το καταναλωτικό κοινό. Οι μέχρι τώρα μελέτες δεν έχουν εξετάσει σε βάθος όλους τους παράγοντες που καθορίζουν την επικοινωνία στις χιουμοριστικές διαφημίσεις, οι οποίες δεν είναι δυνατό να ερμηνευτούν ικανοποιητικά από μία και μοναδική θεωρία. Υπό αυτή την οπτική, αρχικά διερευνάται ο βαθμός συνάφειας της χιουμοριστικής αφήγησης, που αποτελεί το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των χιουμοριστικών διαφημίσεων. Ακολούθως, διερευνάται με όρους της κειμενικής ισχύος και τη θεωρίας του χιούμορ η λειτουργία της χιουμοριστικής αφήγησης ως διακειμενικής αναφοράς μέσα στο διαφημιστικό κείμενο. Η παρούσα διατριβή, πέρα από το θεωρητικό μέρος, περιλαμβάνει την ανάλυση σώματος χιουμοριστικών διαφημίσεων, το οποίο αναλύεται με βάση τη Θεωρία της Συνάφειας (Sperber και Wilson 1996), τη θεωρία της κειμενικής ισχύος (Τsiplakou & Floros 2013) και τη θεωρία του χιούμορ (Raskin 1985, Attardo 1994).