Συγκρούσεις στους οργανισμούς υγείας: Οι απόψεις των επαγγελματιών υγείας του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης
Abstract
Εισαγωγή: Οι συγκρούσεις που σημειώνονται μέσα στο εργασιακό περιβάλλον αποτελεί ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί πλέον και σε μεγάλο βαθμό τις διοικήσεις όλων των οργανισμών, ανεξαρτήτως του χώρου στον οποίο δραστηριοποιούνται. Ειδικότερα, στο χώρο της υγείας, η διαχείριση των συγκρούσεων είναι επιτακτική ανάγκη, καθώς οι αρνητικές συνέπειες τους, μπορεί να οδηγήσουν στην μειωμένη αποτελεσματικότητα των επαγγελματιών υγείας και κατά συνέπεια στην περιορισμένη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επαγγελματιών υγείας, η κακή επικοινωνία και η περιορισμένη αποτελεσματικότητα της διοίκησης είναι κάποια από τα κυριότερα αίτια πρόκλησης συγκρούσεων στις μονάδες υγείας.
Σκοπός της εργασίας: Ο σκοπός της συγκεκριμένης μελέτης είναι να διερευνήσει το ζήτημα των συγκρούσεων στους οργανισμούς υγείας, μέσα από τις απόψεις επαγγελματιών υγείας. Ειδικότερα, αποσκοπεί στη διερεύνηση των αιτιών που προκαλούν τις συγκρούσεις μέσα στις μονάδες υγείας καθώς και των συνεπειών τους. Ακόμη, η παρούσα εργασία διερευνά τις στρατηγικές διαχείρισης συγκρούσεων που υιοθετούν οι επαγγελματίες υγείας.
Μεθοδολογία: Για την επίτευξη του σκοπού της εργασίας χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 260 επαγγελματίες υγείας που εργάζονται στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα δομημένο ερωτηματολόγιο, του οποίου η κατασκευή στηρίχτηκε στο ερευνητικό εργαλείο Ongori (2008).
Αποτελέσματα: Από την ανάλυση των δεδομένων, προέκυψε ότι η κακή επικοινωνία είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο σημειώνονται συγκρούσεις μέσα στις μονάδες υγείας και έπεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των εργαζομένων. Ακόμη, έγινε εμφανές ότι το μειωμένο επίπεδο συνεργασίας μεταξύ των επαγγελματιών υγείας και η αρνητική επίδραση στις λειτουργίες του οργανισμού, είναι οι κυριότερες αρνητικές συνέπειες. Καταληκτικά, οι επαγγελματίες υγείας στην πλειοψηφία των περιπτώσεων επιλέγουν να διαχειριστούν τις συγκρούσεις αντιμετωπίζοντας ευθέως το πρόβλημα, ενθαρρύνοντας την ανοιχτή επικοινωνία και μέσα από τη συνεργασία με τους συναδέλφους τους.