Πολιτιστικό μάρκετινγκ και στρατηγική επικοινωνίας των μουσείων εικαστικών τεχνών: Η περίπτωση της Κύπρου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-09-06Συγγραφέας
Αλεξανδράκη, Νικολέτα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα διατριβή αποσκοπεί στη διερεύνηση και κριτική προσέγγιση των τομέων του πολιτιστικού μάρκετινγκ και της συμβολικής ταυτότητας (branding) των μουσείων των εικαστικών τεχνών της Κύπρου, διαμέσου του ευρύτερου πλαισίου της διεθνούς εμπειρίας της πολιτιστικής επικοινωνίας. Στόχος είναι η ανάδειξη αυτών των μέσων για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τομέα της Κύπρου, με βάση τα σύγχρονα δεδομένα της πολιτιστικής διαχείρισης και προώθησης. Ως μελέτη περίπτωσης ορίζεται η Λεβέντειος Πινακοθήκη στη Λευκωσία, εφόσον πρόκειται για τον πιο σύγχρονο και μεγαλύτερο πολιτιστικό οργανισμό της Κύπρου. Βάσει της έρευνας της διατριβής, η πολιτιστική επικοινωνία κυρίως αφορά την ανταπόκριση, προσέλκυση και διατήρηση του κοινού ενός οργανισμού, καθώς αυτό αποτελεί τη βασική προϋπόθεση της λειτουργίας, της βιωσιμότητας και της ανάπτυξής του. Ένα μουσείο, ως ενεργός οργανισμός, οφείλει να καθορίζει την αποστολή, το όραμα και τους στόχους του και να ακολουθεί τις απαραίτητες δράσεις και στρατηγικές για την εκπλήρωσή τους. Στα δεδομένα των πολιτιστικών οργανισμών, αυτοί οι στόχοι πρωτίστως αφορούν τις αρχές της κοινωνικής, εκπαιδευτικής και πολιτιστικής προσφοράς και ενίσχυσης. Διαμέσου της στρατηγικής της πολιτιστικής επικοινωνίας προσφέρεται μια ολοκληρωμένη διαδικασία διοίκησης, διαχείρισης και οργάνωσης ενός οργανισμού, η οποία θα παρέχει τις κατάλληλες προοπτικές, αλλά και τους απαραίτητους πόρους, ανθρώπινους και οικονομικούς, για την ανάπτυξή του. Το πολιτιστικό μάρκετινγκ και η διαμόρφωση και μετάδοση της συμβολικής ταυτότητας (branding) ενός οργανισμού, αποτελούν δύο απαραίτητα εργαλεία της στρατηγικής επικοινωνίας του, για την προώθηση και προαγωγή του προς το κοινό. Οι συγκεκριμένοι τομείς μελετώνται και αναλύονται στο περιβάλλον της Λεβεντείου Πινακοθήκης, στοχεύοντας στον καθορισμό της ανταπόκρισής τους, ως προς τα σύγχρονα πρότυπα και πρακτικές της πολιτιστικής επικοινωνίας και διαχείρισης, όπως και προς την εκπλήρωση των παρόντων και μελλοντικών της στόχων ως πολιτιστικός οργανισμός. Επιπλέον, διαμέσου μιας κριτικής προσέγγισης και κατάθεσης προτάσεων προς την ενίσχυση και αναβάθμιση των στρατηγικών της πολιτιστικής επικοινωνίας της Λεβεντείου, η διατριβή φιλοδοξεί να πραγματοποιήσει μια ακαδημαϊκή συμβολή της γράφουσας, για την ανάπτυξη του ευρύτερου πολιτιστικού τομέα της Κύπρου. Παράλληλα, διαμέσου της μελέτης περίπτωσης του συγκεκριμένου μουσείου, στόχο αποτελεί η ανάδειξη των ωφελημάτων που αποκομίζονται από την πολιτιστική ανάπτυξη της Κύπρου στην ευρύτερη κοινωνική και εκπαιδευτική της ενίσχυση, αλλά και στη διεθνή της πολιτιστική προβολή και αναγνώριση.