Αξιολόγηση της σύμβασης παραχώρησης "Μορέας : Αυτοκ/μος Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη" Με την μέθοδο της Net Present Value
Abstract
Οι Συμβάσεις Παραχώρησης κατασκευής των οδικών αξόνων στην Ελλάδα, ως συμβάσεις ΣΔΙΤ, υλοποιούνται με την συνέργεια δύο μερών, του ιδιωτικού φορέα (παραχωρησιούχος) και του δημοσίου φορέα. Η κάθε πλευρά αναλαμβάνει να εκτελέσει μέρος του έργου, να χρηματοδοτήσει συγκεκριμένες δράσεις και να αναλάβει τους κινδύνους που της αναλογούν, με βάση την σύμβαση.
Οι συμβάσεις αυτές, συνοδεύονται από σχετικά χρηματοοικονομικά μοντέλα, τα οποία όμως αφορούν στα χρηματοοικονομικά μεγέθη της σύμβασης, αποκλειστικά από την πλευρά του παραχωρησιούχου.
Προκειμένου το δημόσιο, να είναι σε θέση να παρακολουθήσει την υλοποίηση τέτοιων συμβάσεων, θα πρέπει να δομήσει ένα αντίστοιχο χρηματοοικονομικό μοντέλο, το οποίο θα περιλαμβάνει όλες τις χρηματορροές που διενεργεί, οι περισσότερες των οποίων δεν περιλαμβάνονται στο χρηματοοικονομικό μοντέλο του παραχωρησιούχου. Με τον τρόπο αυτό, θα είναι σε θέση να αξιολογήσει την κάθε ενδεχόμενη τροποποίηση της σύμβασης, με βάση τα συμφέροντα του δημοσίου και ταυτόχρονα και της ισορροπίας της σύμβασης.
Η δόμηση ενός τέτοιου μοντέλου θα πρέπει να έχει ως αφετηρία την προσυμβατική περίοδο, για την εκπόνηση των μελετών Value for Money και Public Sector Comparator, ώστε να αποφασίσει την μορφή της σύμβασης και στην συνέχεια με την μελέτη Κόστους – Οφέλους (Cost – Benefit), να εκτιμηθούν τα χρηματοοικονομικά μεγέθη του έργου, που θα παρακολουθούνται κατά την διάρκεια της υλοποίησής του.
Κεντρικό ερώτημα για τα ανωτέρω, αποτελεί η μέθοδος προσδιορισμού του επιτοκίου προεξόφλησης, προκειμένου να είναι δυνατός ο υπολογισμός των ανωτέρω και επίσης να υπολογισθεί και η Καθαρή Παρούσα Αξία των χρηματορροών που εκτελεί το δημόσιο, για το έργο, ώστε να εκτιμηθεί και να αξιολογηθεί η μελλοντική του αξία, σε σχέση με το περιουσιακό στοιχείο που θα παραλάβει.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή μετά του επισυναπτόμενου υπολογιστικού μοντέλου, αποτελεί μία προσέγγιση για την αξιολόγηση τέτοιων έργων, χρησιμοποιώντας ως πεδίο εφαρμογής την Σύμβαση Παραχώρησης «Μορέας : Αυτοκ/μος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη», η οποία λειτουργεί.