Διοίκηση και ηγεσία στις εκπαιδευτικές μονάδες
Abstract
Οι εκπαιδευτικές μονάδες ως οργανισμοί μπορούν να εφαρμόσουν βασικές αρχές των διοικητικών λειτουργιών της Οικονομικής Επιστήμης. Τα ελληνικά σχολεία είναι κυρίως δημόσιοι φορείς εκπαίδευσης, με ελάχιστες εξαιρέσεις στον ιδιωτικό τομέα. Συνεπώς η διοίκηση που ασκείται σε αυτά, επηρεάζεται από την διοίκηση που ασκείται σε δημόσιους οργανισμούς.
Συγκεκριμένοι όροι από την επιστήμη του μάνατζμεντ όπως οργάνωση, προγραμματισμός και σχεδιασμός, διεύθυνση, στελέχωση και έλεγχος βρίσκουν εφαρμογή στην διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων, αναθέτοντας την εύρυθμη λειτουργία της, στον διευθυντή του σχολείου. Στόχος η ποιοτική παρεχόμενη εκπαίδευση που θα έρθει με την αποτελεσματική διοίκηση και ηγεσία στον οργανισμό ή το ίδρυμα.
Το σχολείο λειτουργεί σχεδιασμένα με συγκεκριμένους θεσμούς και κανόνες. Σύγχρονες θεωρίες διοίκησης και ηγεσίας μπορούν να εφαρμοστούν σήμερα στις σχολικές μονάδες. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει υποστεί πλήθος θεσμικών και διοικητικών αλλαγών προκειμένου να εναρμονιστεί με άλλα προοδευτικά εκπαιδευτικά συστήματα. Η ιστορία της εκπαιδευτικής διοίκησης στην Ελλάδα έχει δείξει ότι ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός των εργασιών από τα ανώτατα στελέχη των αρμοδίων για την παιδεία, γίνεται με συλλογικές και δημοκρατικές ενέργειες . Οι προσπάθειες όλων αυτών των μεταρρυθμιστών, είναι να σχεδιάζουν την εκπαίδευση και να την προσαρμόζουν στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.