Η εικόνα των Ελληνικών εκλογών του Ιανουαρίου 2015 στα Αμερικανικά ΜΜΕ - Διερεύνηση της εικόνας των κρατών, των μηχανισμών διαμόρφωσης της και των πολιτικών συνεπειών της
Abstract
Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η εικόνα των ελληνικών εκλογών του
Ιανουαρίου 2015, στα αμερικανικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, μέσω
συστηματικής έρευνας στη σχετική αρθρογραφία των δύο αν όχι μεγαλύτερων,
από τους μεγαλύτερους ειδησεογραφικούς οργανισμούς των ΗΠΑ, τους New York
Times (ΝΥΤ) και την Wall Street Journal (WSJ), κατά τη χρονική περίοδο 25
Δεκεμβρίου 2014, έως και 25 Μαρτίου 2015.
Η συγκεκριμένη περίοδος συμπίπτει χρονικά με την προκήρυξη των εκλογών
στην Ελλάδα στις 25 Δεκεμβρίου, επεκτείνεται καθ’ όλη τη διάρκεια της
προεκλογικής περίοδού που οδήγησε σε ευρεία εκλογική νίκη στις 20 Ιανουαρίου
του κόμματος της ριζοσπαστικής Αριστεράς, «ΣΥΡΙΖΑ» με πρόταγμα την
ανάσχεση των σκληρών πολιτικών λιτότητας που εφαρμόστηκαν από το 2010
και την είσοδο της Ελλάδας σε πρόγραμμα στήριξης από το ΔΝΤ και τους
ευρωπαίους ετέρους και ολοκληρώνεται περίπου ένα μήνα μετά τη συμφωνία –
συμβιβασμό της ελληνικής συγκυβέρνησης με τους διεθνείς πιστωτές για νέο
δανεισμό της χώρας στις 25 Μαρτίου 2015.
Για την έρευνα επιλέχθηκαν τα Μέσα ενημέρωσης των ΗΠΑ. Είναι σημαντικό να
διερευνηθούν με συστηματικό τρόπο οι προσλήψεις της παγκόσμιας
υπερδύναμης για μια σημαντική πολιτική μεταβολή σε μια χώρα του μεγέθους της
Ελλάδας, η οποία συμμετέχει ταυτόχρονα στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, το αν και πως
ερμηνεύει τις προεκτάσεις που μπορεί να έχει αυτή σε ευρωπαϊκό, αλλά και
παγκόσμιο επίπεδο.
Η έρευνα βασίζεται στην θεωρία των εικόνων κρατών, όπως αυτές
διαμορφώνονται στο πλαίσιο ενός πολιτικού συστήματος και αναπαρίστανται
στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Μελετώνται τα χαρακτηριστικά της εικόνας της
Ελλάδας και υποκειμένων της ξεχωριστά (του ΣΥΡΙΖΑ και του Αλέξη Τσίπρα –
5
Πρωθυπουργού της Ελλάδας και ηγέτη του κόμματος της Αριστεράς), καθώς και
της Γερμανίας και των υποκειμένων αυτής (της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ και
του Υπουργού Οικονομικών Βόλφανγκ Σόιμπλε) στα αμερικανικά ΜΜΕ. Η
Γερμανία μπαίνει στο κάδρο της έρευνας, ως μια δύναμη που έπαιξε καθοριστικό
ρόλο στην έμπνευση και την εφαρμογή των πολιτικών λιτότητας στην ευρωζώνη
καθ’ όλη τη διάρκεια της παγκόσμιας, ευρωπαϊκής και ελληνικής κρίσης.
Μεθοδολογικά αξιοποιήθηκε η ποιοτική και ποσοτική ανάλυση περιεχομένου,
ενώ για τις ανάγκες της έρευνας κατασκευάστηκε πρωτόκολλο κωδικοποίησης.
Με την μέθοδο αυτή αναλύθηκαν, ποσοτικοποιήθηκαν και ερμηνεύτηκαν τα
δεδομένα, επιτρέποντας την διεξαγωγή συμπερασμάτων για τις σχέσεις των
χωρών, από την οποία προκύπτει γνώση και αναλυτικά εργαλεία χρηστικά στην
διαχείριση τόσο της εικόνας της χώρας, όσο και της εικόνας δρώντων πολιτικών
υποκειμένων.