Η επίδραση της κουλτούρας στο σχεδιασμό εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας
Abstract
Μέσα από την αναζήτηση της βιβλιογραφίας σχετικά με τον τρόπο σχεδιασμού των εφαρμογών και των ιστοσελίδων, παρατηρούμε ότι υπάρχει πληθώρα μελετών, σχετικές με τις αρχές σχεδίασης και υλοποίησης ιστοσελίδων και εφαρμογών οι οποίες εκτελούνται σε υπολογιστές. Ωστόσο, υπάρχει περιορισμένος αριθμός ερευνών που σχετίζονται με το θέμα σχεδίασης εφαρμογών για κινητές συσκευές, όπως τα έξυπνα τηλέφωνα (smartphones). Σήμερα, ο άνθρωπος χρησιμοποιεί καθημερινά για αρκετές ώρες το κινητό του τηλέφωνο είτε ως μέρος της δουλειάς του είτε για άλλους λόγους, όπως την περιήγηση σε ιστοσελίδες, την χρήση εφαρμογών για αναπαραγωγή μουσικής, παιχνίδια ή την αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών. Τα τελευταία χρόνια η χρήση των έξυπνων τηλεφώνων έχει αυξηθεί ραγδαία και κάθε μέρα, δημιουργούνται εκατοντάδες νέες εφαρμογές, οι οποίες απευθύνονται σε εκατομμύρια χρήστες κινητών τηλεφώνων. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι σχεδιαστές αυτών των εφαρμογών, είναι πώς να σχεδιάσουν εφαρμογές που θα χρησιμοποιούνται και θα είναι ελκυστικές για χρήστες που μιλούν διαφορετική γλώσσα, προτιμούν διαφορετικό τρόπο πλοήγησης, διαφορετικά χρώματα ή εικονίδια. Η βιβλιογραφία μας έχει αποδείξει οι διαστάσεις του πολιτισμού μπορεί να καθοδηγήσουν τον σχεδιασμό ιστοσελίδων.
Στην παρούσα εργασία μελετήθηκε η επίδραση της κουλτούρας στη σχεδίαση των εφαρμογών στα κινητά τηλέφωνα. Μέσα από την εκτενή μελέτη της βιβλιογραφίας, φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια, λόγω της αυξημένης χρήσης του διαδικτύου και των κινητών συσκευών υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον στην διαφορετική σχεδίαση των εφαρμογών και των ιστοσελίδων, ανάλογα με τους διαφορετικούς πολιτισμούς και κουλτούρες που υπάρχουν. Βασικός σκοπός της εργασίας είναι να μελετήσει πως οι διαστάσεις του κάθε πολιτισμού επηρεάζουν την διαδικασία σχεδίασης των εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα και να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα όσον αφορά την ικανοποίηση των τελικών χρηστών από τα χαρακτηριστικά των εφαρμογών που βασίζονται σε αυτές τις διαστάσεις.
Για να αξιολογηθεί η επίδραση των διαστάσεων του πολιτισμού στο σχεδιασμό κινητών εφαρμογών, μελετήθηκε η ικανοποίηση των Κύπριων χρηστών από την γνωστή κινητή εφαρμογή SoundHound. Σκοπός της εργασίας ήταν να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα για τις προτιμήσεις των κύπριων χρηστών των κινητών τηλεφώνων όσον αφορά την σχεδίαση των εφαρμογών, τα χρώματα, την πλοήγηση, την δομή της πληροφορίας και να διαπιστωθεί αν αυτές οι προτιμήσεις σχετίζονται με την Κυπριακή κουλτούρα. Συγκεκριμένα, το
4
SoundHound είχε σχεδιαστεί στις ΗΠΑ και έτσι αναμενόταν πως ο σχεδιασμός του θα ήταν επηρεασμένος από διστάσεις του πολιτισμού που υπάρχουν σε αυτή την κοινωνία.
Από την ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων χρηστών της Κύπρου, φαίνεται πως ο σχεδιασμός της εφαρμογής SoundHound τους ικανοποίησε. Λόγο διαφόρων που υπάρχουν μεταξύ του Κυπριακού και Αμερικανικού πολιτισμού με βάση τις πέντε διαστάσεις του μοντέλου του Hofstede, αναμενόταν πως θα υπήρχαν σημεία στο σχεδιασμό που θα ήταν λιγότερο προτιμότερες από τους Κύπριους χρήστες. Η Κύπρος, σαν χώρα, δεν είχε αξιολογηθεί με βάση το μοντέλο του Hofstede. Έτσι χρησιμοποιηθήκαν τα αποτελέσματα από την αξιολόγηση του ελληνικού πολιτισμού με αυτό το μοντέλο, που κατά επέκταση αντιπροσωπεύουν και τον πολιτισμό της Κύπρου. Βάση των αποτελεσμάτων της έρευνας αυτής, πιστεύουμε ότι χρειάζεται περεταίρω μελέτη για να διαπιστωθεί αν οι διαστάσεις του πολιτισμού έχουν παρόμοια επιρροή στο σχεδιασμό κινητών εφαρμογών με αυτή που έχουν στο σχεδιασμό ιστοσελίδων.