dc.contributor.advisor | Δημουλά, Βασιλική | |
dc.contributor.author | Καραούλη, Μαρία | |
dc.contributor.other | Karaouli, Maria | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2017-07-02 | |
dc.date.accessioned | 2017-07-03T10:22:53Z | |
dc.date.available | 2017-07-03T10:22:53Z | |
dc.date.copyright | 2016-12 | |
dc.date.issued | 2017-07-03 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2016/00058 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2894 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να αναδείξει τη βαθύτερη σχέση που αναπτύσσει ο Οδυσσέας Ελύτης στο ποιητικό του έργο με τον αρχαίο ελληνικό μύθο, και συγκεκριμένα με τον φημισμένο Οίκο των Ατρειδών. Ειδικότερα, η εργασία αυτή διερευνά ποια από μυθικά πρόσωπα που ανήκουν σε αυτόν τον Οίκο απαντούν στα ποιήματα του Ελύτη και προσπαθεί να ερμηνεύσει την παρουσία τους μέσω μιας κοινωνιολογικής προσέγγισης, βασισμένης στη θεωρία του Lucien Goldmann.
Στο πρώτο κεφάλαιο, αναπτύσσονται διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις γύρω από την έννοια του μύθου. Στην αρχή, σε μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση, γίνεται μνεία στους λόγους για τους οποίους αναπτύχθηκαν οι μύθοι στην αρχαία Ελλάδα. Στη συνέχεια, αναπτύσσεται αδρομερώς η σχέση του μύθου με τη λογοτεχνική γενιά του '30 στην ποίηση, με έμφαση στον τρόπο που ο Ελύτης, ως μέλος της γενιάς αυτής, χειρίζεται τον μύθο. Στο τέλος του κεφαλαίου, μέσα από τη θεωρία του γενετικού δομισμού του Lucien Goldmann, παρουσιάζεται η σχέση του μύθου με τον κοινωνικό περίγυρο στον οποίο αναφέρεται.
Στο δεύτερο κεφάλαιο, η κοινωνιολογική προσέγγιση του Goldmann εφαρμόζεται στα ποιήματα του Ελύτη που παραπέμπουν, ολικώς ή μερικώς, στον οίκο των Ατρειδών. Μέσα από την ανάλυση συγκεκριμένων ποιημάτων, γίνεται αντιληπτό ότι η ένταξη συγκεκριμένων μυθικών προσώπων στο έργο του συμβάλλει στην κατανόηση της κοινωνίας και στη βαθύτερη ανάλυσή της. Ο Αγαμέμνονας, η Κλυταιμνήστρα, η Ηλέκτρα, ο Ορέστης και ο Αίγισθος ξεκλειδώνουν με τους συμβολισμούς τους τα ποιήματα του Ελύτη, προσφέροντας μια θέαση της κοινωνίας στην οποία ανήκει ο ποιητής. | el_GR |
dc.format.extent | 56 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Οδυσσέας Ελύτης -- Ποίηση | el_GR |
dc.title | Ο οίκος των Ατρειδών στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The purpose of this Master’s thesis is to reveal the profound relationship between Odysseus Elytis’s poems and ancient Greek myth, especially the one related to the well-known House of Atreus. Particularly, this thesis explores which of its members appear in Elytis’s poems and aims to interpret their presence through a sociological approach based on Lucien Goldmann’s theory.
In the first chapter, the concept of myth is defined through different theoretical approaches. Firstly, through a brief outline of historical events, we refer to the reasons of the evolution of myths in ancient Greece. Furthermore, the relationship between ancient Greek myth and poets of the generation of 1930 is examined with emphasis on Elytis, as a member of this generation, and his own treatment of myths. At the end of the chapter, the relationship between the myth and the social context it refers to is presented through Lucien Goldmann's theory of genetic structuralism.
In the second chapter, Goldmann's sociological approach is applied tο Elytis’s poems referring totally or partially in the House of Atreus. This analysis helps elucidating the degree to which these mythical persons, once integrated to his poetical works, contribute to a deeper understanding of the society. Through their symbolic roles, Agamemnon, Clytemnestra, Electra, Orestes and Aegisthus unlock Odysseas Elytis’s poems offering a specific view of the society the poet belongs to. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |