Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρίας QUALIFOOD LTD, παρακίνηση και κίνητρα στο εργασιακό περιβάλλον
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία εξετάζει την διοίκηση ανθρωπίνου δυναμικού στην εταιρεία QUALIFOOD LTD, όπως επίσης και την παρακίνηση και τα κίνητρα που έχουν οι εργαζόμενοι από την διοίκηση. Τόσο η ανάπτυξη του ανθρωπίνου δυναμικού αλλά και τα κίνητρα που δίνονται στον εργαζόμενο καθορίζουν την ποιότητα του ανθρωπίνου δυναμικού αλλά και την απόδοση των εργαζομένων όπως επίσης και την ικανότητα στο να υποστηρίξουν τον οργανισμό να εκπληρώσει τους στόχους του.
Στις μέρες μας λόγω οικονομικής κρίσης οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πολλές δυσχέρειες και εκτός από οικονομικές δυσκολίες που προκύπτουν θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και την χαμηλή απόδοση του εργατικού δυναμικού. Ένας σημαντικό παράγοντας επιρροής στην παραγωγικότητα των εργαζομένων αποτελεί η εφαρμογή της παρακίνησης στις επιχειρήσεις.
Στην παρούσα διπλωματική θα εξεταστούν οι παράγοντες της παρακίνησης που αποτελούν τη διαδικασία της παρότρυνσης ενός ατόμου να προβεί σε ενέργειες για την επίτευξη επιθυμητού στόχου. Καθοριστικό στοιχείο της παρακίνησης αποτελούν τα κίνητρα.
Για να εξασφαλιστεί η ταύτιση ανάμεσα στις ανάγκες της επιχείρησης ως συνόλου και στις ανάγκες των εργαζομένων ως ατόμων πρέπει η διοίκηση της επιχείρησης να αναπτύξει ένα σύστημα κινήτρων, που να επιβραβεύει την επιθυμητή απόδοση και όπου τα σχέδια των συστημάτων αυτών, θα συνδέονται με τη στρατηγική και τη διεύθυνση της εταιρείας. Τα κίνητρα και η συμμετοχή τους στην παρακίνηση των εργαζομένων, αποτελούν ζωτικής σημασίας στοιχεία για την επιβίωση της επιχείρησης και την επιτυχία. Η πρώτη βασική πρακτική παρακίνησης είναι η σύνδεση της απόδοσης τον εργαζόμενού με τις ανταμοιβές, ανεξαρτήτως αν είναι χρηματικές ή όχι, και έχει την έννοια της αναγνώρισης και επιβράβευσης του εργαζομένου για τα αποτελέσματά τον και τη συνεισφορά τον στην επίτευξη των στόχων της επιχείρησης. Στην πράξη αυτή η πρακτική παρακίνησης ενσωματώνει τις χρηματικές ανταμοιβές (bonus) και τα μη χρηματικά κίνητρα με, τη μορφή δημόσιας αναγνώρισης για τα επιτεύγματα της απόδοσής τον. Οι έπαινοι και οι άλλες συμβολικές πράξεις αποτελούν πρακτικές πού ενεργοποιούν το άτομο για απόδοση και το κάνουν να αισθάνεται αφοσιωμένο ή δεσμευμένο στους στόχους.
Τα χρηματικά κίνητρα έχουν μεν παρακινητήρια δύναμη στους εργαζόμενους, όμως οι εργαζόμενοι παρακινούνται για να μεγιστοποιήσουν την απόδοσή τους επειδή δίνουν πολύ μεγάλη αξία στους οργανωτικούς στόχους και αντιλαμβάνονται ότι οι προσωπικές ανάγκες τους ικανοποιούνται με την επίτευξη αυτών των στόχων. Με λίγα λόγια οι άνθρωποι κινητοποιούνται και δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους στην επιχείρηση όταν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους, υπάρχει αξιοπρεπής δίκαιη και έντιμη μεταχείριση, καλές ανθρώπινες σχέσεις, αισθάνονται εμπιστοσύνη, διαθέτουν ελευθερία πρωτοβουλιών, επιδιώκουν και ελπίζουν να φθάσουν σε ένα καλύτερο μέλλον, προσπαθούν και επιτυγχάνουν προκλητικούς στόχους, αναπτύσσονται συνεχώς, αισθάνονται την εργασία τους ενδιαφέρουσα και σημαντική, αισθάνονται αυτοεκτίμηση και είναι περήφανοι γι" αυτά που κάνουν και για την επιχείρηση στην οποία ανήκουν. Στην εργασία αυτή, ύστερα από επισταμένη μελέτη της πρόσφατης διεθνούς αρθογραφίας, καταλήγουμε συνοπτικά στα εξής συμπεράσματα:
• Καθοριστικό στοιχείο της έννοιας της παρακίνησης αποτελούν τα κίνητρα.
• Οι σταθερές χρηματικές αμοιβές, όπως είναι ο μισθός, αν και αποτελούν απαραίτητο στοιχείο της εργασίας έχει μικρότερη παρακινιτίρια δύναμη .
• Οι παράγοντες που παρακινούν και ενεργοποιούν για υψηλές επιδόσεις, είναι κυρίως στοιχεία που αφορούν την εσωτερική παρακίνηση (ψυχική ευχαρίστηση) του εργαζομένου.
• Το ιδεώδες εσωτερικό κίνητρο είναι η ίδια η εργασία του ατόμου, δηλαδή το περιεχόμενο της εργασίας, που πρέπει να ικανοποιεί τον άνθρωπο που την ασκεί και να του δημιουργεί αισθήματα αυτοολοκλήρωσης, αναγνώρισης και δημιουργικότητας που είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες παρακίνησης.