Το κουκλοθέατρο και οι θεατρικές πρακτικές στο νηπιαγωγείο: Μια προσέγγιση για την καλλιέργεια και ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων στα νήπια
Abstract
Το κουκλοθέατρο, η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος και η αγωγή είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα με τη νηπιακή και πρώτη παιδική ηλικία και αυτό έχει γίνει πλέον γενικά αποδεκτό στην επιστημονική κοινότητα, τα τελευταία ιδίως χρόνια. Το κουκλοθέατρο αποτελεί ένα παιδαγωγικό «πολυεργαλείο» στα χέρια του εκπαιδευτικού, που όταν χρησιμοποιείται κατάλληλα, συμβάλλει στη νοητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.
Το παρόν ερευνητικό εγχείρημα, συνδυάζοντας δημιουργικά το κουκλοθέατρο και τη θεατροπαιδαγωγική μέθοδο, μέσα από καθημερινά εκπαιδευτικά βιώματα και την έρευνα δράσης, στόχο έχει να αποδείξει την άμεση συνάρτηση κουκλοθέατρου, ατομικής/συνεργατικής μάθησης, έκφρασης συναισθημάτων και σκέψεων και προαγωγής των κοινωνικών δεξιοτήτων. Η μεταπτυχιακή διατριβή μέσα από τη χρήση βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας, κουκλοθέατρου, θεατρικών στοιχείων και τεχνικών δραματοποίησης, επιχειρεί να προτείνει μια εναλλακτική προσέγγιση για την ανάπτυξη της φαντασίας των νηπίων, της δημιουργικότητας, της γνώση του εαυτού, της δημιουργίας προσωπικού προφίλ, της ενεργού συμμετοχής, των διαπροσωπικών σχέσεων και της αποτελεσματικότερης επικοινωνίας. Παράλληλα, στόχος είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, που οδηγεί σε λήψεις αποφάσεων και επιλύσεις προβλημάτων, μέσα από τη χαρά και από τον υπέροχο κόσμο της κούκλας.