Επικοινωνία και νέες τεχνολογίες στη δημόσια διοίκηση: Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον Ο.Α.Ε.Ε.
Abstract
Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στο ελληνικό δημόσιο αποτελεί πραγματικότητα ανεξαρτήτως των προβλημάτων, των ελλείψεων και των προκλήσεων που προκύπτουν κατά την εφαρμογή της. Αποτελεί ταυτόχρονα και αδήριτη αναγκαιότητα, όχι μόνον διότι ορίζεται νομοθετικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά κυρίως διότι η αναβάθμιση του δημόσιου τομέα είναι επιβεβλημένη. Ως αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης νοείται πρωτίστως η βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, η εξοικονόμηση πόρων και η αύξηση της αποτελεσματικότητας των κρατικών μηχανισμών διοίκησης. Όμως η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση δεν αποτελεί απλά τη μεταφορά των νέων ψηφιακών τεχνολογιών στις τρέχουσες γραφειοκρατικές δομές, αποδεικνύεται ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία που απαιτεί το συντονισμό ειδικών στο χώρο της πληροφορικής, του μάνατζμεντ και της επικοινωνίας προκειμένου τα αποτελέσματα να είναι τα επιθυμητά. Στόχος της μεταπτυχιακής διατριβής είναι να εξετάσει τις σύνθετες διαστάσεις που λαμβάνει η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στο δημόσιο και να κατανοήσει κατά το δυνατόν τις μεταβολές που λαμβάνουν χώρα σε επίπεδο υπηρεσιών, προσωπικού και πολιτών. Για το σκοπό αυτό διεξήχθη επιπλέον ποιοτική έρευνα προκειμένου να εξεταστούν στην πράξη και σε πραγματικές συνθήκες εργασίας τα αποτελέσματα των μεταβολών αυτών και ιδιαίτερα ο αντίκτυπος, όσον αφορά στους εργαζόμενους και στο κοινό. Διαπιστώθηκε σε πολλές περιπτώσεις ότι τα αποτελέσματα της συντελούμενης ψηφιακής επανάστασης, παράλληλα με τις πρωτόγνωρες επικοινωνιακές ευκαιρίες που προσφέρονται, δεν αποτελούν αυτομάτως ή δεδομένα υπηρεσιακό προσόν και ότι εμπλέκονται πολλοί παράγοντες, όπως θα γίνει αντιληπτό στη συνέχεια, κατά τη ζύμωση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στους κόλπους της Δημόσιας Διοίκησης.