Show simple item record

dc.contributor.advisorΔημουλά, Βασιλική
dc.contributor.authorΠαραγιουδάκη, Γεωργία
dc.contributor.otherParagioudaki, Georgia
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2017-03-30
dc.date.accessioned2017-03-30T10:34:40Z
dc.date.available2017-03-30T10:34:40Z
dc.date.copyright2016-12
dc.date.issued2017-03-30
dc.identifier.otherΕΓΛ/2016/00057el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2849
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΣτην παρούσα διπλωματική διατριβή επιχειρείται η μελέτη του μυθιστορήματος Έμποροι των Εθνών του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, στον άξονα της ερωτικής επιθυμίας που διέπει τη σωματικότητα των ηρώων και της διαπλοκής της με τη θρησκευτικότητα. Σε σχέση με την πραγμάτευση της σωματικότητας στο μυθιστόρημα, αξιοποιούνται κριτικά σύγχρονες θεωρίες διατυπωμένες στο πλαίσιο της φεμινιστικής κριτικής σε συνδυασμό με τη βιοπολιτική θεωρία του Michel Foucault, που από κοινού συγκλίνουν στη θεώρηση του σώματος ως τόπου κοινωνικών προσδοκιών. Για την μελέτη της επιθυμίας των μυθιστορηματικών προσώπων συνεξετάζεται κριτικά ο θεωρητικός λόγος του Michel Foucault περί σεξουαλικότητας με τον λόγο της λακανικής ψυχανάλυσης και της ψυχαναλυτικής σκέψης της Julia Kristeva. Με τον τρόπο αυτό, ερμηνεύεται η χαρτογράφηση του πάθους από τον Παπαδιαμάντη ως κατάφαση της σωματικότητας της ηρωίδας του, η οποία εντέλει διά της ομολογίας της ακυρώνει την παντοδυναμία του ιερέα εξομολόγου της, καθώς και των εξουσιαστικών σχέσεων που αυτός εκπροσωπεί. Παράλληλα, διερευνάται η επίδραση των Πατερικών Κειμένων του Ιωάννη Χρυσοστόμου και του Μεγάλου Βασιλείου στην παπαδιαμαντική αποτύπωση της σωματικότητας, που συνδέεται με την κατανόηση του εαυτού διά του ἐπιθυμεῖν. Σε δεύτερο χρόνο, εξετάζεται ο διάλογος της εξιδανικευμένης σωματικότητας που απαντά κατά κόρον στον Παπαδιαμάντη ως απότοκο της πατερικής του παιδείας, με την «κανονικοποίηση» που υφίσταται το σώμα από το εξουσιαστικό πλαίσιο εντός του οποίου κινείται. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διά της ομολογίας εκπεφρασμένη επιθυμία της ηρωίδας, η οποία έρχεται αντιμέτωπη τόσο με τα στερεότυπα για το φύλο της όσο και με τα κανονιστικά πρότυπα για τη συζυγική πίστη. Τέλος, επιχειρείται η ανάδειξη του διαλόγου ανάμεσα στην αξίωση για ενάρετο βίο, όπως την προσλαμβάνει ο Παπαδιαμάντης από τη διδασκαλία των δύο Πατέρων, με τη σωματική επιθυμία των ηρώων του. Απότοκο του διάλογου που διενεργείται, με τους όρους της ετερογλωσσίας του Bakhtin, ανάμεσα στην πατερική και στην παπαδιαμαντική αποτύπωση των σωματικών παθών, είναι ότι παρά την απειλή των σαρκικών παθών επί του ψυχικού κάλλους και τη συνεπακόλουθη ηθική παρέκκλιση, η σωματικότητα και η επιθυμία αποτελούν δίοδο επικοινωνίας του ανθρώπου με το υπερβατικό.el_GR
dc.format.extent90 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΠαπαδιαμάντης,Αλέξανδρος -- 1851-1911el_GR
dc.subjectΠαπαδιαμάντης,Αλέξανδρος -- 1851-1911 -- Κριτική και ερμηνείαel_GR
dc.titleΣωματικότητα και επιθυμία στους Εμπόρους των Εθνών του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Ο διάλογος με τους Πατέρεςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThis thesis proposes a study of Alexandros Papadiamantis’ novel Merchants of Nations in light of the intertwinement between the sexual desire inscribed in the physicality of the novel’s characters on the one hand, and the author’s lifelong commitment to religion on the other. Physicality in the novel is analysed in terms of feminist approaches, as well as Michel Foucault’s theory of biopolitics, since they both regard the body as a place of social expectations. In the context of psychoanalytic, feminist and cultural criticism, the theory of Julia Kristeva and Michel Foucault’s theory of desire, were considered most appropriate. Under this perspective, the rendering of the heroine’s passion by Papadiamantis can be interpreted as the affirmation of her physicality which becomes explicitly implemented in her confession, through which she annuls the omnipotent priest confessor and the relations of power that he represents. Furthermore, this study investigates the effects of the Patristic Texts of Ioannis Chrysostomos and Megas Basilios on Papadiamantis and his depiction of physicality in the novel, which is connected with an understanding of self through desire. It seeks to highlight the relationship between idealized physicality, as found extensively in Papadiamantis, and unavoidable "normalization" of the body in an authoritarian context. This becomes evident in the desire expressed in the heroine's confession, which is confronted with both the stereotypes of gender, and the regulatory standards for marital fidelity. Finally, the study attempts to focus on the tensions between the demand for virtuous life in the texts of the Fathers as perceived by Papadiamantis and the physical desire of his heroes. The consideration of bodily passions in the Patristic theory and the literature of Papadiamantis with the help of Bakhtinian heteroglossy, leads to the conclusion that – despite the threat of carnal passions endured by psychic beauty and the consequent moral deviation – physicality and desire may become a communication channel between the human and the transcendental.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record