Show simple item record

dc.contributor.advisorΑραμπατζής, Γαρύφαλλος
dc.contributor.authorΔιαμαντή, Ιωάννα
dc.contributor.otherDiamanti, Ioanna
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2017-03-20
dc.date.accessioned2017-03-20T10:20:19Z
dc.date.available2017-03-20T10:20:19Z
dc.date.copyright2016-12
dc.date.issued2017-03-20
dc.identifier.otherΔΠΠ/2016/00122el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2847
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ συγκεκριμένη μεταπτυχιακή διατριβή αναφέρεται στην έρευνα της συμπεριφοράς των μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε ό,τι αφορά στη χρήση ή την αλόγιστη χρήση της ενέργειας σε όλους τους τομείς και τις δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής. Όσο ο πληθυσμός της γης ήταν σχετικά μικρός και το βιοτικό επίπεδο αρκετά χαμηλό, οι ανάγκες σε ενέργεια ήταν σχετικώς περιορισμένες και επομένως οι ποσότητες των ατμοσφαιρικών ρύπων και της εκπεμπόμενης θερμότητας μπορούσαν εύκολα να αφομοιωθούν από το περιβάλλον. Όμως, με την αύξηση του πληθυσμού, την ταχύτατη οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη των τελευταίων ετών και τον τύπο των διαθεσίμων καυσίμων, οι ανάγκες για χρήση ενέργειας αυξήθηκαν κατακόρυφα, με αποτέλεσμα τη ραγδαία υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την αλόγιστη σπατάλη των φυσικών πόρων. Το μεγαλύτερο ποσοστό της χρησιμοποιούμενης ενέργειας σήμερα, προέρχεται από μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το γεγονός αυτό προκαλεί πολλά προβλήματα, τα οποία δεν περιορίζονται μόνο στο περιβάλλον αλλά έχουν πολύ σημαντικές επιπτώσεις στον κοινωνικό και οικονομικό τομέα των χωρών του πλανήτη. Οι προσπάθειες όλων μας θα πρέπει να τείνουν στην επίλυση των συσσωρευμένων για χρόνια περιβαλλοντικών και άλλων επιπτώσεων από τις ανθρώπινες δραστηριότητες σε όλο τον πλανήτη καθώς και στη δραστική μείωση των ρυπογόνων πηγών και στη χρησιμοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας. Οι νέοι άνθρωποι, ξεκινώντας από το Δημοτικό και φτάνοντας στο Λύκειο, έχοντας κληρονομήσει τα προβλήματα αυτά από τις προηγούμενες γενιές, θα πρέπει να προσπαθήσουν, με την κατάλληλη περιβαλλοντική εκπαίδευση, να διορθώσουν τα λάθη του παρελθόντος και να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση και συμπεριφορά, με σκοπό την αποκατάσταση, στο μέτρο του δυνατού, της φθοράς που έχουμε προκαλέσει στο περιβάλλον. Βασικός σκοπός της έρευνας αυτής είναι η αποτύπωση των γνώσεων, αξιών, συμπεριφορών και ενεργειών των μαθητών των εκπαιδευτικών βαθμίδων του Δημοτικού και Λυκείου μιας συγκεκριμένης περιοχής (Άργους - Νομού Αργολίδας), όσον αφορά στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας (ήπιες) και κατ’ επέκταση στη δυνατότητα των προγραμμάτων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης να προσανατολίσουν τους μαθητές στην απόκτηση των στάσεων και δεξιοτήτων που χρειάζονται για την προστασία αλλά και τη βελτίωση του περιβάλλοντος. Επίσης σκοπός είναι και η διερεύνηση της κατανόησης από τους μαθητές της ισχυρής αλληλεξάρτησης περιβάλλοντος – κοινωνίας - οικονομίας σε αστικές και αγροτικές περιοχές. Η έρευνα ξεκίνησε με τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και κατόπιν για την επίτευξη των σκοπών και στόχων χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια κλειστού τύπου με ικανό αριθμό ερωτήσεων, επομένως αξιόπιστα, για μαθητές του Δημοτικού και του Λυκείου αντίστοιχα. Ο κύριος άξονας προσανατολισμού των ερωτηματολογίων είναι η αποτύπωση των στάσεων, επιλογών, συμπεριφορών και τρόπων ζωής – δράσεων των μαθητών σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας με σκοπό τον περιορισμό της καταστροφής του περιβάλλοντος. Παράλληλα, η προσπάθεια αυτή διευκολύνει το ρόλο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης να παράσχει γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις και να διαμορφώσει πρότυπα συμπεριφοράς για την ύπαρξη ενός βιώσιμου περιβάλλοντος έτσι ώστε αυτή να αποτελέσει τελικά μια ουσιαστικά αποτελεσματική παιδαγωγική διαδικασία. Μετά την επεξεργασία των αποτελεσμάτων προέκυψε υψηλός βαθμός γνώσεων και ευαισθητοποίησης των μαθητών σε θέματα ρύπανσης και προστασίας του περιβάλλοντος. Θα 10 πρέπει εδώ να αναφέρουμε ότι πολλοί παράγοντες έχουν συντελέσει στο παραπάνω αποτέλεσμα. Αρχικά, το γεγονός ότι η εξεταζόμενη περιοχή μελέτης, περιλαμβάνει περιοχές αστικού κέντρου αλλά και περιμετρικές περιοχές αγροτικού και κτηνοτροφικού χαρακτήρα, με πολύχρονη εντατική εκμετάλλευση καλλιεργειών, είχε ως αποτέλεσμα την σημαντική υποβάθμιση του περιβάλλοντος με άμεσο αντίκτυπο στο περιβάλλον και στην υγεία των κατοίκων. Έπειτα δε θα πρέπει να παραβλέψουμε και το γεγονός ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε εποχή μεγάλης οικονομικής κυρίως κρίσης, πράγμα που από μόνο του συντελεί άμεσα στην υιοθέτηση τρόπων συμπεριφοράς στην κατεύθυνση της εξοικονόμησης ενέργειας από όλους τους ανθρώπους επομένως και από τους μαθητές. Τέλος συμπεραίνουμε από την έρευνα, ότι η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα προγράμματα όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης καθώς και του μαθήματος της διαχείρισης των φυσικών πόρων στο Λύκειο, έχει συντελέσει αποφασιστικά στη στροφή των συμπεριφορών των μαθητών σε εναλλακτικούς τρόπους ζωής για την αποφυγή της ρύπανσης και της εξάντλησης των φυσικών πόρων δηλ. στη δημιουργία ενός αειφόρου περιβάλλοντος.el_GR
dc.format.extent146 σ. 30 εκ,el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΠρωτοβάθμια εκπαίδευση -- Ενεργειακή συμπεριφοράel_GR
dc.subjectPrimary education -- Behavioral of studentsel_GR
dc.titleΕνεργειακή συμπεριφορά των μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσηςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThis thesis refers to the primary students of behavioral research and secondary education, in regard to the use or the excessive use of energy in all sectors and activities of daily life. As the world's population was relatively small and the standard of living relatively low, the energy needs was relatively limited and therefore the quantity of air pollutants and waste heat could be easily assimilated by the environment. But with population growth, rapid economic and technological development in recent years and the type of fuel available, the needs for energy use rose sharply, leading to rapid deterioration of the environment and waste of natural resources. The largest percentage of energy used today comes from non-renewable sources. This causes many problems, which are not only limited to the environment but have major impact in the social and economic sector of the world's countries. The efforts of all of us should aim at solving the accumulated for years environmental and other impacts of human activity on the planet and the drastic reduction of pollutant sources and the use of alternative energy sources. Young people, starting from primary school and reaching high school, having inherited these problems from previous generations, should try, with proper environmental education, to correct past mistakes and gain environmental awareness and behavior intended restore, as far as possible, wear we cause to the environment. The main purpose of this research is to capture the knowledge, values, behaviors and actions of students of educational levels of primary and high school of a particular region (Argos - Argolis) with regard to alternative energy (soft) and thus the possibility of programs of Environmental Education to orient the students to acquire the attitudes and skills needed to protect and improve the environment. Also aim is to investigate the understanding by students of the strong interdependence environment - society - economy in urban and rural areas. The research began with a literature review and then to achieve the objectives and targets closed-ended questionnaires were used with a number of questions, so reliable, for students of elementary and high school respectively. The main axis orientation of the questionnaires is to capture the attitudes, choices, behaviors and lifestyles - actions of students on energy saving in order to reduce environmental damage. Moreover, this effort facilitates the role of environmental education to provide knowledge, skills, values and attitudes and to develop standards of conduct for the existence of a sustainable environment so that it ultimately become a substantially effective pedagogical process. After processing the results showed a high degree of knowledge and awareness of students on issues of pollution and environmental protection. It should be mentioned here that many factors have contributed to these results. First, the fact that the present study area includes urban center areas and peripheral rural areas and pastoral character, with long intensive farm crops, resulted in significant deterioration of the environment have a direct impact on the environment and health of residents. Then you should not overlook the fact that the survey was conducted at a time of great economic crisis mainly, which itself contributes directly to adopt patterns of behavior towards energy savings from all the people and therefore the students. Finally we conclude from this survey that the incorporation of environmental education programs at all levels of education and of course the management of natural resources in high school, has been instrumental in turning the students' attitudes to alternative lifestyles to avoid contamination and depletion of natural resources ie. creating a sustainable environment.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record