Πολιτιστικά σύμβολα και συγκρότηση εθνικής εκπαίδευσης: Η διδασκαλία της ιστορίας στο δημοτικό σχολείο
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή με θέμα «Πολιτισμικά σύμβολα και συγκρότηση εθνικής ταυτότητας: Η διδασκαλία της Ιστορίας στο Δημοτικό Σχολείο», βασίστηκε στη βιβλιογραφική έρευνα, στη μελέτη των εγχειριδίων της ιστορίας του δημοτικού σχολείου, όπως αυτά διδάσκονται τα τελευταία χρόνια στα σχολεία της χώρας, καθώς επίσης και στα συμπεράσματα που προέκυψαν από τις συνεντεύξεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μονίμων ή αναπληρωτών, οι οποίοι εργάζονται στη νήσο Κω και διδάσκουν, μεταξύ άλλων, το μάθημα της Ιστορίας, σε δημοτικά σχολεία της περιοχής.
Αφού προηγηθεί η θεωρητική μελέτη εννοιών, όπως τα εθνικά σύμβολα, εθνικισμός και εκπαίδευση, η παράδοση, η εθνική ταυτότητα, καθώς και η μεταξύ αυτών των εννοιών σχέση, στη συνέχεια θα ακολουθήσει το εμπειρικό σκέλος, όπου θα παρουσιαστούν τα εθνικά μας σύμβολα, όπως αυτά εντάσσονται στα σχολικά εγχειρίδια της Ιστορίας του δημοτικού, μέσω της κειμενικής ανάλυσης. Επιπλέον, αναλύεται ο λόγος και ο ρόλος των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην εμπειρική έρευνα, ενώ η «ιδιαιτερότητα» της περιοχής θα δώσει ενδιαφέροντα αποτελέσματα ως προς τη σχέση «εθνικής ταυτότητας» και «διδασκαλίας της Ιστορίας», με φόντο τα πολιτισμικά σύμβολα του Έθνους.