Ο ρόλος της παρακίνησης και ενδυνάμωσης των υπαλλήλων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα στην Κύπρο
Abstract
Η παρούσα εργασία ασχολείται με το ρόλο της παρακίνησης και ενδυνάμωσης των υπαλλήλων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα στην Κύπρο. Όσον αφορά το γενικό μέρος της εργασίας αυτό αρχικά, ασχολείται με την παρακίνηση των εργαζομένων και την επαγγελματική τους ικανοποίηση. Πιο συγκεκριμένα, περιγράφεται η έννοια της παρακίνησης και αναφέρονται οι παράγοντες παρακίνησης. Επίσης, αποτυπώνεται η έννοια της επαγγελματικής ικανοποίησης και αναφέρονται οι παράγοντες εργασιακής ικανοποίησης. Ακόμα, παρουσιάζεται η παρακίνηση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Εδώ αφού γίνει αναφορά στην έννοια και το περιεχόμενο του Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, στη συνέχεια περιγράφεται η έννοια και το περιεχόμενο της παρακίνησης στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα. Το θεωρητικό μέρος ολοκληρώνεται με την παράθεση στοιχείων σχετικά με τα κίνητρα των εργαζομένων. Το δεύτερο μέρος της εργασίας περιλαμβάνει τη διενέργεια μιας έρευνας με στόχο τη διερεύνηση της ύπαρξης μεθόδων παρακίνησης και ενδυνάμωσης των υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα της Κύπρου και η διερεύνηση της επαγγελματικής ικανοποίησης των υπαλλήλων από διάφορες πτυχές της εργασίας τους. Πιο συγκεκριμένα μέσα από την έρευνα προκύπτει ότι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα της Κύπρου δεν υπάρχουν, γενικά, συστήματα παρακίνησης του προσωπικού και οι λόγοι μη ύπαρξης συστημάτων παρακίνησης είναι κυρίως η έλλειψη ενδιαφέροντος προς τους εργαζομένους, οι οικονομικοί λόγοι και η έλλειψη γνώσεων και τεχνογνωσίας. Ωστόσο, με βάση τις απόψεις των υπαλλήλων προκύπτει ότι οι ίδιοι πιστεύουν ότι η υιοθέτηση των μεθόδων παρακίνησης θα συμβάλει στην ενίσχυση της αποδοτικότητας και παραγωγικότητας στην εργασία τους, ενώ θεωρούν απαραίτητη την ύπαρξη μεθόδων παρακίνησης. Επιπροσθέτως, σχετικά με την ικανοποίηση των εργαζομένων από την εργασία τους προκύπτει ότι είναι ικανοποιημένοι κυρίως από τις γενικές συνθήκες εργασίας και από τους προϊσταμένους. Αντίθετα, δεν εμφανίζονται ικανοποιημένοι από την αμοιβή τους, από την αξιοποίηση ικανοτήτων και δεξιοτήτων και από τις δυνατότητες προαγωγής και εξέλιξης, ενώ κρατούν ουδέτερη στάση σχετικά με την ικανοποίηση από το αντικείμενο εργασίας τους.