Μουσείο και εκπαίδευση στη σύγχρονη εποχή. Μελέτη περίπτωσης: Το Μουσείο Ηρακλειδών: μουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα και μουσειοεκπαιδευτκές προτάσεις
Abstract
Η μουσειακή μάθηση - εκπαίδευση έχει αναδειχθεί πλέον σε κύριο και καθοριστικό παράγοντα της σύγχρονης μουσειακής λειτουργίας.
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζονται, ως μελέτη περίπτωσης, τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου Ηρακλειδών, ενός σύγχρονου ελληνικού μουσείου που βασίζεται στο τρίπτυχο «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά», καθώς και στην εκλαΐκευση της επιστήμης.
Κυρίως μέσα από την προσωπική επιτόπια έρευνα, από συνεντεύξεις με στελέχη του μουσείου και υπεύθυνους διεξαγωγής εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αλλά και μέσα από τη μελέτη του ιστότοπου του Μουσείου Ηρακλειδών και των μέσων κοινωνικής του δικτύωσης, το Μουσείο Ηρακλειδών, αναδεικνύεται ως ένα μουσείο με κατεξοχήν εκπαιδευτικό χαρακτήρα, ως ένα περιβάλλον άτυπης μάθησης.
Το Μουσείο Ηρακλειδών, είναι ένα μουσείο με πλούσια εκπαιδευτική δράση, που αξιοποιεί σε σημαντικό βαθμό, τις σύγχρονες μουσειοπαιδαγωγικές θεωρίες, μεθόδους, εργαλεία και γενικά τα σύγχρονα μουσειακά δεδομένα, προκειμένου να επικοινωνήσει το έργο του σε ένα ευρύ και ποικίλο κοινό, με έμφαση στο σχολικό - παιδικό κοινό, αλλά και να συνδεθεί με την κοινωνία - κοινότητα, που το περιβάλλει, ιδιαίτερα με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Ωστόσο, μικρές βελτιώσεις μπορούν να γίνουν προκειμένου το Μουσείο Ηρακλειδών να ενισχύσει το εκπαιδευτικό του έργο. Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή, παρουσιάζονται εκπαιδευτικές προτάσεις, ακολουθώντας τις καλές πρακτικές άλλων φορέων και οργανισμών, καθώς και τις αρχές της σύγχρονης μουσειακής μάθησης, έτσι ώστε το Μουσείο Ηρακλειδών να βελτιστοποιήσει την εκπαιδευτική του δράση και να προωθήσει την ανάπτυξη συνειδητοποιημένων πολιτών, την κοινωνική συνοχή, τον διαπολιτισμικό διάλογο, την καινοτομία - δημιουργικότητα, την ενδυνάμωση της κοινότητας.