Σύγκριση του βαθμού ικανοποίησης των χρηστών στις βιβλιοθήκες κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων της Λευκωσίας
Abstract
Ο R. David Lankes είχε πει: “Bad libraries build collections, good libraries build services, great libraries build communities”, που μπορεί να μεταφραστεί ως «οι κακές βιβλιοθήκες χτίζουν συλλογές, οι καλές δημιουργούν υπηρεσίες, οι μεγάλες βιβλιοθήκες χτίζουν κοινωνίες».
Έχουν γραφτεί πάρα πολλά για τη σημασία που έχουν οι βιβλιοθήκες στην κοινωνία μας. Η σημασία μιας καλής βιβλιοθήκης είναι τεράστια ειδικά όταν πρόκειται για ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, οι χρήστες των οποίων είναι κυρίως νέοι άνθρωποι που είναι το μέλλον μιας κοινωνίας. Οι χρήστες αυτοί είναι σε ένα κομβικό σημείο της ζωής τους όπου εργάζονται για την προετοιμασία της επαγγελματικής τους καριέρας αλλά ταυτόχρονα είναι σε μια ηλικία που δημιουργούν την προσωπικότητά τους. Αυτοί που στα πανεπιστήμιά τους υπάρχει μια καλή βιβλιοθήκη έχουν σαφέστατο πλεονέκτημα αφού μέσω αυτής μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες και γνώση για ότι τους απασχολεί. Τι σημαίνει όμως «μια καλή βιβλιοθήκη»;
Αν μιλήσουμε συγκεκριμένα για τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, σίγουρα δεν αρκεί η προσφορά της βιβλιοθήκης σε υλικό. Η βιβλιοθήκη πρέπει να είναι σε θέση να παρέχει στους φοιτητές σειρά υπηρεσιών που να τους διευκολύνουν στις αναζητήσεις τους. Επιπλέον η βιβλιοθήκη πρέπει να είναι εύχρηστη και φιλική και να κάνει τον χρήστη να εμπνέεται από τη χρήση της. Σε αυτή τη μελέτη διερευνούμε ακριβώς αυτό: πόσο πραγματικά ικανοποιημένοι νοιώθουν οι χρήστες των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Λευκωσίας.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια ανασκόπηση της βιβλιογραφίας όσο αφορά το θέμα της μέτρησης ικανοποίησης γενικά και ειδικότερα της ικανοποίησης χρηστών βιβλιοθηκών. Επίσης γίνεται μια έρευνα στην θεωρία γύρω από το θέμα της μέτρησης ικανοποίησης. Εξετάζονται οι βασικοί ορισμοί, συστήματα και μοντέλα μέτρησης και διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιούνται για το θέμα αυτό.
Η μεθοδολογία της έρευνας αυτής εξετάζεται στο τρίτο κεφάλαιο. Γίνεται μια παρουσίαση του όλου σχεδιασμού της έρευνας από το ερωτηματολόγιο, τον πληθυσμό της έρευνας καθώς και τη μέθοδο δειγματοληψίας που θα εφαρμοστεί.
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων παρουσιάζεται στο κεφάλαιο 4. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της έρευνας αναλύονται ως προς την ιδιότητα των χρηστών, τα δημογραφικά τους στοιχεία, τον βαθμό χρήσης της βιβλιοθήκης τους και την μέτρηση της ικανοποίησης τους.
Τέλος, στο κεφάλαιο 5 παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της έρευνας και δίνονται συγκεκριμένες προτάσεις βελτίωσης γενικά και για την κάθε βιβλιοθήκη ξεχωριστά.