Τεχνολογικά υποστηριζόμενη συνδιδασκαλία: Διερεύνηση του συνεργατικού παράγοντα της επικοινωνίας
Abstract
Η επικοινωνία είναι ο κυριότερος συνεργατικός παράγοντας ο οποίος επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την αποτελεσματικότητα της συνδιδασκαλίας. Ειδικά στη φάση του συνεργατικού σχεδιασμού διευκολύνει να εντοπίζονται τα συστατικά της διαπροσωπικής σχέσης των εκπαιδευτικών τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την πορεία της συνεργασίας τους και να δημιουργούνται ομάδες ή ζεύγη «συμβατών» μεταξύ τους εκπαιδευτικών.
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή διερευνούμε πώς η συνδιδασκαλία μπορεί να υποστηριχθεί καλύτερα με ΤΠΕ και ειδικότερα η διερεύνηση του συνεργατικού παράγοντα της επικοινωνίας μεταξύ των συνεργαζόμενων εκπαιδευτικών. Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκε η Web εφαρμογή (ICSI) η οποία πραγματεύεται την υποστήριξη της διαπροσωπικής επικοινωνίας στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς ανιχνεύοντας το επικοινωνιακό προφίλ των εκπαιδευτικών. Η εφαρμογεί αυτή μπορεί να αξιοποιείται σε επιμορφωτικά προγράμματα για τους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς και σε προγράμματα και μαθήματα, για την καλύτερη προετοιμασία των εκπαιδευτικών στις περιπτώσεις συνδιδασκαλίας. Με τη δημιουργία του επικοινωνιακού προφίλ η εφαρμογή βοηθά τους εκπαιδευτικούς, να είναι σε θέση να εκτιμούν την ικανότητα επικοινωνίας τους, τόσο συνολικά όσο και στις επιμέρους διαστάσεις της, και στη διεύθυνση, να μπορεί να εντοπίζει ανάγκες κατάρτισης των εκπαιδευτικών για συνεργατικές προσεγγίσεις και να κάνει σύζευξη συμβατών μεταξύ τους εκπαιδευτικών.
Η διερεύνηση της προσωπικής εκτίμησης των εκπαιδευτικών για την ικανότητα του προφίλ επικοινωνίας τους, τόσο συνολικά όσο και στις επιμέρους διαστάσεις της, γίνεται με βάση το ερωτηματολόγιο «Interpersonal Communication Inventory» (ICI). Τα ερωτήματα του ICI δεν μετρούν το περιεχόμενο αλλά γενικές τάσεις στη διαπροσωπική επικοινωνία με σκοπό την αναγνώριση προτύπων, χαρακτηριστικών και στυλ επικοινωνίας.
Το δείγμα της έρευνας ήταν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν, πως το επίπεδο επικοινωνίας ήταν ικανοποιητικό και ότι οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν σωστή εικόνα του εαυτού τους και μπορούν να χειριστούν διαφορετικές καταστάσεις επικοινωνίας. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί εμφάνισαν υψηλό επίπεδο στην σαφήνεια έκφρασης, χαμηλό επίπεδο στην ικανότητα ακρόασης και ικανοποιητικά επίπεδα στην ικανότητα ανατροφοδότησης και διαχείρισης συναισθημάτων. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών γνώρίζε τον όρο της συνδιδασκαλίας, διαθέτει εμπειρία συνεργατικής διδασκαλίας και συμφωνεί με την άποψη ότι η επικοινωνία, επηρεάζει την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής διδασκαλίας, Οι περισσότεροι όμως δεν είχαν ποτέ συμμετάσχει σε επιμορφωτικά πρόγραμματα συνεργατικής διδασκαλίας και αυτοί που συμμετείχαν σε επιμορφωτικά πρόγραμματα προέρχονταν κυρίως απο εκπαιδευτικούς οργανισμούς ημιαστικών περιοχών.