Στρατηγικός σχεδιασμός για τη βελτίωση της μουσειακής εικόνας. Η περίπτωση του Αρχαιολογικού Μουσείου Λευκωσίας
Abstract
Η παρούσα διατριβή προσανατολίζεται θεματικά στη διερεύνηση του ρόλου του μάρκετινγκ στο σύγχρονο μουσειακό περιβάλλον, με την παραδοχή ότι η υιοθέτηση και εφαρμογή μεθόδων και εργαλείων μάρκετινγκ αποτελεί πλέον αναγκαία παράμετρο στην μουσειακή λειτουργία. Έχοντας ως μελέτη περίπτωσης το Αρχαιολογικό Μουσείο Λευκωσίας και διαμέσου της σκιαγράφησης του προφίλ των επισκεπτών του και της ανίχνευσης των ενδιαφερόντων, αναγκών και προσδοκιών τους, επιχειρείται η δόμηση ενός στρατηγικού σχεδιασμού, με στόχο την βελτίωση της εκθεσιακής παρουσίασης, των δραστηριοτήτων και υπηρεσιών του και την αναβάθμιση της γενικότερης μουσειακής εικόνας.
Για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας έχουμε προβεί σε επισκόπηση ελληνικής και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας σχετικής με θέματα στρατηγικού σχεδιασμού, μουσειακού μάρκετινγκ και έρευνας κοινού. Επιπλέον, με την χρήση ερωτηματολογίου αριθμός επισκεπτών κλήθηκε να αξιολογήσει διάφορους μουσειακούς τομείς, όπως παρουσίαση, δραστηριότητες και υπηρεσίες. Τα εξαγχθέντα στοιχεία και η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης, αποτέλεσαν τη βάση για διατύπωση μελλοντικών δράσεων και βελτιωτικών πρωτοβουλιών.
Εντοπίζονται τα ισχυρά και τα αδύναμα σημεία, αναδεικνύονται οι υπάρχουσες ευκαιρίες και απειλές και εκτιμάται κατά πόσο το προσφερόμενο μουσειακό προϊόν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των επισκεπτών. Προτείνονται τρόποι για βελτίωση των συνθηκών επίσκεψης, της εκθεσιακής παρουσίασης, των δραστηριοτήτων και υπηρεσιών του μουσείου και διατυπώνονται συγκεκριμένες κατευθύνσεις για αναβάθμιση του προσφερόμενου μουσειακού προϊόντος. Αναζητούνται οι προοπτικές εκσυγχρονισμού και προσαρμογής του μουσείου στη διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα και προτείνονται νέες μουσειακές πρακτικές, ερμηνευτικά μέσα και συστήματα επικοινωνίας που θα συνδράμουν σε μια πιο συγκροτημένη μουσειακή πολιτική και μια πιο σύγχρονη και συνεκτική μουσειολογική πρακτική. Στόχος, o επανακαθορισμός του ρόλου του μουσείου και η αναζήτηση ένας νέου προσανατολισμού, που θα το προσαρμόσουν στη διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα.