Οικονομική κρίση και ανάπτυξη εναλλακτικών δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας εκτός εθνικού συστήματος υγείας: Η περίπτωση των κοινωνικών ιατρείων - φαρμακείων
Abstract
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η οικονομική κρίση και η επίδραση της στα εθνικά συστήματα υγείας. Αρχικά γίνεται εισαγωγή στην έννοια της υγείας όπως και στην οργανωτική δομή των νοσοκομείων, τις ιδιαιτερότητες στη διοίκηση οργανισμών υγείας. Υπουργείου Υγεία πριν και μετά την οικονομική κρίση με την ένταξη της Ελλάδας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Το θεωρητικό μέρος ολοκληρώνεται με μια επισκόπηση σε έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με την οικονομική κρίση και την επίδραση της στα εθνικά συστήματα υγείας.
Προκειμένου να διερευνήσουμε τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στο σύστημα υγείας σχεδιάσαμε την συγκεκριμένη πρωτογενή έρευνα. Πέρα από την μελέτη των συνεπειών της οικονομικής κρίσης στο ΕΣΥ και την πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες υγείας εν μέσω κρίσης, συγκεκριμένες προτάσεις αναφορικά με τις πολιτικές υγείας που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε εθνικό επίπεδο αλλά και στην τοπική κοινωνία παρατίθενται. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 11/01/2016 έως 11/02/2016 στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών. «Ο Ευαγγελισμός-Οφθαλμιατρείο Αθηνών-Πολυκλινική» και περιέλαβε 600 εθελοντές που επισκέφτηκαν το νοσοκομείο σε εξωτερική βάση. Με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν συμπεραίνουμε ότι η κατάσταση της υγείας των συμμετεχόντων σε γενικές γραμμές είναι μέτρια, ενώ το 94,2% δήλωσε πως είναι κάτοχος βιβλιαρίου υγείας. Ο επικρατέστερος λόγος (88%) που οι συμμετέχοντες επέλεξαν να επισκεφτούν δημόσιο νοσοκομείο και όχι κάποιον ιδιώτη ιατρό ήταν το εισόδημα τους. Περαιτέρω ανάλυση έδειξε μια σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ της ηλικίας των συμμετεχόντων και της συχνότητας που επισκέπτονταν το νοσοκομείο, τη διενέργεια εξετάσεων καθώς και το επίπεδο ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίας υγείας. Τέλος χρησιμοποιήθηκε ένα οικονομετρικό υπόδειγμα τύπου probit που για να εξετάσει τους παράγοντες που επηρεάζουν τον βαθμό ικανοποίησης των ερωτώμενων ασθενών. Το συγκεκριμένο υπόδειγμα καταδεικνύει την αρνητική επίδραση των μεταβλητών που σχετίζονται με το επίπεδο απολαβών των ασθενών και το επίπεδο εκπαίδευσης στον τρόπο που αξιολογούν το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.