Show simple item record

dc.contributor.advisorΕυθυμιάδου, Σίσσυ
dc.contributor.authorΓιανναράκη, Αικατερίνη
dc.contributor.otherGiannaraki, Aikaterini
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2016-10-11
dc.date.accessioned2016-10-18T07:03:55Z
dc.date.available2016-10-18T07:03:55Z
dc.date.copyright2016-09
dc.date.issued2016-10-18
dc.identifier.otherΔΠΠ/2016/00104el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2696
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) ασχολείται με τη σχέση του ανθρώπου με το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον. Από τη δεκαετία του 1960 έγινε σαφής η ανάγκη αλλαγής της ανθρώπινης στάσης προς το περιβάλλον μέσα από την εκπαίδευση. Επειδή το περιβάλλον είναι δυναμικό και αλλάζει διαρκώς, οι τρόποι διδασκαλίας των περιβαλλοντικών επιστημών πρέπει να εξελίσσονται στο χρόνο ενώ πρέπει να εξοπλίσουμε τους εκπαιδευτικούς με εργαλεία που να προσαρμόζονται τόσο στις αλλαγές του περιβάλλοντος όσο και στις ανάγκες των εκάστοτε μαθητών. Ένα νέο εργαλείο που εξυπηρετεί τις ιδιαίτερες ανάγκες της ΠΕ είναι τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (ΓΣΠ). Τα ΓΣΠ είναι ένα σύστημα διαχείρισης χωρικών δεδομένων, που επιτρέπει στους χρήστες τους να αποτυπώσουν τον πραγματικό κόσμο και να αναλύσουν χωρικά και περιγραφικά δεδομένα. Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να μελετήσει τις γνώσεις, τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ στην εκπαιδευτική διαδικασία της ΠΕ. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 333 εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια. Οι εκπαιδευτικοί απάντησαν σε ένα ηλεκτρονικό, αυτοσχέδιο και δομημένο ερωτηματολόγιο το οποίο στάλθηκε με e-mail στα σχολεία της χώρας προκειμένου να προωθηθεί στους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει τα 3 τελευταία χρόνια πρόγραμμα ΠΕ. Στο ερωτηματολόγιο οι εκπαιδευτικοί αξιολογούσαν τις δυνατότητες, τα οφέλη, τα μειονεκτήματα και τις επιφυλάξεις ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ στην ΠΕ μέσα από ερωτήσεις διαβαθμισμένης κλίμακας τύπου Likert. Από την έρευνα καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν πρόγραμμα ΠΕ κυρίως σε εθελοντική βάση ενώ αναγνωρίζουν τα οφέλη της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θεωρούν ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία της ΠΕ προάγει τη μάθηση και δείχνουν να αποδέχονται την εισαγωγή των ΓΣΠ στις διαδικασίες της ΠΕ αφού η χρήση τους εμπλέκει το μαθητή στη διαδικασία της έρευνας του πραγματικού κόσμου και προωθεί την επιστημονική σκέψη. Η έλλειψη κατάρτισης των εκπαιδευτικών αποτελεί εμπόδιο ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ αλλά παρά τις δυσκολίες 2 στους 10 εκπαιδευτικούς τα έχουν χρησιμοποιήσει ήδη σε προγράμματα ΠΕ. Ωστόσο, δεν πρέπει να εστιάζουμε στο πώς θα μπουν τα ΓΣΠ στο αναλυτικό πρόγραμμα αλλά στο πώς τα ΓΣΠ θα βοηθήσουν τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος. Έτσι για να είναι τα ΓΣΠ αποτελεσματικά πρέπει στα σχολεία να οικοδομήσουμε ένα περιβάλλον περιέργειας για τη διερεύνηση του κόσμου και να αντιμετωπιστούν ως μέθοδος και όχι ως τεχνολογία.el_GR
dc.format.extentxiv, 139 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΠεριβαλλοντική εκπαίδευσηel_GR
dc.subjectEnvironmental educationel_GR
dc.subjectΓεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριώνel_GR
dc.subjectGeographic Information Systemel_GR
dc.titleΗ χρήση των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από τους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσηςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractEnvironmental Education (EE) focuses on how humans interact with the man-made and the natural environment. Ever since the 60’s, we have become aware of the need to change people’s attitude toward the environment through education. Considering the dynamic nature of the environment and its ongoing changes, methods to teach environmental sciences must evolve in time and educators need to be equipped with tools that will adjust both to environmental changes and to the needs of the students. A new tool in the service of EE is the Geographic Information System (GIS). GIS is a spatial data management system that allows users to map the real world and analyse spatial and descriptive data. This research paper aims to study the level of knowledge, the viewpoints and attitudes of Secondary Education teachers in Greece with regard to the introduction of GIS in the educational process of EE. A survey was conducted that included 333 teachers over the entire territory of Greece. Teachers replied by sending back an electronic custom-made structured questionnaire that was emailed to the schools in the country to be forwarded to teachers that were responsible for EE programmes in the past three years. In that questionnaire, teachers evaluated the possibilities, benefits, including the disadvantages and their reservations with regard to the introduction of GIS in EE by replying to Likert scale questions. Based on the survey, we concluded that teachers mostly engage in EE programmes on a voluntary basis and that they acknowledge the benefits of the use of new technologies in the educational process. They consider that the use of new technologies in teaching environmental education enhances learning and seem to accept the introduction of GIS in EE processes, considering that their use involves the students in the process of investigating the real word and advances scientific thinking. The lack of teachers’ training on GIS is a hindrance, but despite the difficulties 2 in 10 teachers have already used them in EE courses. However, instead of focusing on how GIS will be introduced in the curriculum, we should focus on how GIS will help attain the aims of the curriculum. Therefore, to ensure the effectiveness of GIS, we should build an environment in schools that will instigate curiosity to investigate the world and let GIS be treated as a method, instead of a technology.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record