Ικανοποίηση εσωτερικών ασθενών απο τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στα δημόσια γενικά νοσοκομεία της Κύπρου
Abstract
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση των απόψεων και η μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας στα τέσσερα δημόσια γενικά νοσοκομεία της Κύπρου (Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας, Πάφου). Στόχοι της έρευνας είναι: (1) να εκτιμηθεί το επίπεδο ικανοποίησης των εσωτερικών ασθενών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, (2) να εντοπισθούν οι πιθανοί παράγοντες που επηρεάζουν την ικανοποίηση των συμμετεχόντων από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας και (3) να διαφανούν οι πιθανές διαφορές που μπορεί να αναδειχθούν μέσα από τις απόψεις των συμμετεχόντων κατά Νοσοκομείο.
Μεθοδολογία: Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 741 ασθενείς που νοσηλεύτηκαν στα συγκεκριμένα νοσοκομεία και είχαν εξιτήριο από το τμήμα τις ημερομηνίες μεταξύ 26ης Ιανουαρίου 2009 εώς 16ης Ιουνίου 2009. Κατά την έξοδό τους οι ασθενείς εθελοντικά παραλάμβαναν το ανώνυμο αυτοσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο, για να το πάρουν μαζί τους και να αποστείλουν ταχυδρομικώς σε φάκελο με προπληρωμένο ταχυδρομικό τέλος. Το ερωτηματολόγιο είχε σταθμιστεί και χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα και την Πολωνία για την εκτίμηση της ικανοποίησης των ηλικιωμένων ασθενών από τις παρεχόμενες νοσοκομειακές υπηρεσίες (Ραφτόπουλος, 2005).
Αποτελέσματα: Η συντριπτική πλειονότητα των ασθενών εκφράζουν μεγάλη ικανοποίηση από τη συνολική, τη νοσηλευτική και την ιατρική φροντίδα. Συγκεκριμένα, οι ασθενείς που χρησιμοποιούν τα νοσοκομεία Λευκωσίας, Λεμεσού και Πάφου είναι γενικά ικανοποιημένοι από την προσφερόμενη φροντίδα σε αντίθεση με το νοσοκομείο Λάρνακας στο οποίο παρουσιάζεται στατιστικά σημαντική διαφορά (p=.002, p=.000). Από την έρευνα εξάγεται επίσης το συμπέρασμα, πως η παρεχόμενη φροντίδα δικαίωσε τις προσδοκίες μεγάλου αριθμού ασθενών (83,4%) και επιπλέον κατέδειξε ψηλά ποσοστά σχετικά με τη συνολική εκληφθείσα ποιότητα φροντίδας των ασθενών (88,3%). Δεν βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά (p=.982) στη συνολική ικανοποίηση μεταξύ ανδρών και γυναικών και ούτε η ηλικία αποδείκτηκε στατιστικά να έχει σχέση με την ικανοποίηση (p=.145). Αντίθετα, η εκπαίδευση έδειξε να έχει μια στατιστικά σημαντική σχέση (p=.005) με την ικανοποίηση.
Συμπεράσματα: Η ικανοποίηση των ασθενών είναι σημαντική ένδειξη της ποιότητας της περίθαλψης που παρέχεται από τα νοσοκομεία. Είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι σήμερα η πλειονότητα των ερευνητών αναγνωρίζουν τη σημασία των απόψεων των χρηστών σχετικά με τις προτιμήσεις τους για την περίθαλψη, στην ανάπτυξη και οργάνωση των υπηρεσειών. Oι ασθενείς αναγνωρίζουν και εκτιμούν την ποιότητα της φροντίδας που δέχονται και μόνο αυτοί μπορούν να καθορίζουν την αξία της φροντίδας και τα αποτελέσματα της στη βελτίωση της υγείας τους.