Εναλλακτικές δράσεις για την επίτευξη ενεργειακά αποδοτικότερης λειτουργίας των ιστορικών κτηρίων. Περίπτωσιολογική μελέτη: ο Ιστορικός Οικισμός της Μονεμβασίας
Abstract
Το θέμα της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής αναφέρεται στις εναλλακτικές δράσεις για την επίτευξη της ενεργειακά αποδοτικότερης λειτουργίας των ιστορικών κτηρίων. Το ενεργειακό πρόβλημα είναι σήμερα ένα από τα πλέον σημαντικά θέματα που απασχολούν την επιστημονική κοινότητα παγκοσμίως. Ο κτηριακός τομέας συμμετέχει γενικά με υψηλό ποσοστό στην κατανάλωση ενέργειας και στην έκλυση ρύπων. Περίπου το 25% του κτηριακού αποθέματος της Ε.Ε. οικοδομήθηκε πριν τα μέσα του περασμένου αιώνα και πριν την εισαγωγή των προτύπων της ενεργειακής απόδοσης κτηρίων, κατά συνέπεια είναι λιγότερο ενεργειακά αποδοτικά από τα σύγχρονά τους. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση και η παρουσίαση της διεθνούς και ελληνικής νομοθεσίας καταδεικνύει την εναγώνια προσπάθεια για την προστασία και διατήρηση των ιστορικών κτηρίων και συνόλων με ταυτόχρονη επίτευξη της ενεργειακά αποδοτικότερης λειτουργίας τους. Ως περιοχή μελέτης επιλέχθηκε ο οικισμός της Μονεμβασίας, ένας οικισμός κηρυγμένος «τόπος ιστορικός» και «τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους», αναγνωρισμένος ως ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά μνημεία του ελληνικού μεσαιωνικού κόσμου. Πρωτίστως καταγράφονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του οικισμού. Ακολουθεί η επιλογή προτύπου κτηρίου και η παρουσίαση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του. Στη συνέχεια για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτηρίου εξετάζονται τέσσερις λύσεις: η τοποθέτηση εσωτερικής μόνωσης, η εγκατάσταση αντλίας θερμότητας, η τοποθέτηση μόνωσης στην οροφή του κτηρίου και η αντικατάσταση των κουφωμάτων. Τα τέσσερα υπό μελέτη σενάρια εισάγονται στο λογισμικό ΤΕΕ ΚΕΝΑΚ για τον υπολογισμό του ποσοστού της εξοικονόμησης ενέργειας που προκαλεί η εφαρμογή των ανωτέρω μέτρων. Έπεται η παρουσίαση και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και η εξαγωγή των συμπερασμάτων. Η εργασία ολοκληρώνεται με την συζήτηση των αποτελεσμάτων και με τις εισηγήσεις – προτάσεις για περαιτέρω ενέργειες και μελέτη.