Διερεύνηση του ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό ανάπτυξης μιγμάτων πολιτιστικού - θρησκευτικού τουρισμού ως στοιχείο διαφοροποίησης και εμπλουτισμού του μαζικού παράκτιου τουρισμού. Η περίπτωση των Δήμων Γορτύνας και Φαιστού της Κρήτης
Abstract
Η παρούσα διατριβή έχει δύο βασικούς ερευνητικούς άξονες. Διερευνά τη δυνατότητα εμπλουτισμού του υπάρχοντος ηλιοτροπικού τουριστικού προϊόντος των δήμων Γόρτυνας και Φαιστού της Κρήτης με μίγματα πολιτιστικού – θρησκευτικού τουρισμού και εξετάζει το ρόλο των οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης και των άλλων τοπικών εμπλεκόμενων. Δομείται σε επιμέρους άξονες, όπως η καταγραφή και αξιολόγηση των σημαντικότερων πολιτιστικών και θρησκευτικών πόρων της περιοχής, η διερεύνηση του υφιστάμενου ρόλου των τοπικών εμπλεκόμενων και η δυνατότητά τους να σχεδιάσουν ένα ολοκληρωμένο τοπικό προϊόν πολιτιστικού – θρησκευτικού τουρισμού. Χρησιμοποιήθηκε πρωτογενές υλικό μέσω έρευνας πεδίου σε ομάδες τοπικών εμπλεκόμενων, αλλά και δευτερογενές υλικό από πολλές πηγές. Σε θεωρητικό επίπεδο συζητούνται οι έννοιες του τουρισμού και του τουρίστα, του θρησκευτικού και πολιτιστικού τουρισμού και τουρίστα, της τουριστικής προσφοράς, της τοπικής διακυβέρνησης στον τουρισμό και του τουριστικού σχεδιασμού. Μέσα από την έρευνα αναδείχθηκε το πλούσιο πολιτιστικό και θρησκευτικό κεφάλαιο της περιοχής μελέτης, στο οποίο δύναται να βασιστεί η δημιουργία ελκυστικού τουριστικού προϊόντος που θα απευθύνεται τόσο σε γενικές τουριστικές αγορές, όσο και σε ειδικές αγορές πολιτιστικού – θρησκευτικού τουρισμού. Επίσης, εντοπίστηκαν προβλήματα και περιορισμοί που εμποδίζουν τους δήμους και τους άλλους τοπικούς εμπλεκόμενους να συμμετάσχουν στην τουριστική ανάπτυξη, ενώ αναδείχτηκαν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και οι υπάρχουσες ευκαιρίες. Τέλος, καταρτίστηκε συνοπτικό σχέδιο κατευθύνσεων με τους βασικούς άξονες στους οποίους επιβάλλονται πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις για την επιτυχή εμπλοκή των δήμων και των τοπικών συμμετεχόντων στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και στη δημιουργία τοπικού πολιτιστικού – θρησκευτικού τουριστικού προϊόντος.