Η διδασκαλία των Ελληνικών του Ξενοφώντα στην Α' Λυκείου: Προβλήματα, προοπτικές και προτάσεις για την αποτελεσματική διδασκαλία του μαθήματος
Abstract
Η παρούσα διατριβή εξετάζει το θέμα της διδασκαλίας των Ἑλληνικῶν του Ξενοφώντα στην Α΄ Λυκείου στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα την τελευταία πενταετία (2011-2016). Στόχος της είναι να αναδείξει τα προβλήματα του μαθήματος στην καθημερινή διδακτική πράξη και να διατυπώσει προτάσεις για τη βελτίωσή του.
Για την διατριβή μου, από πλευράς μεθοδολογίας, σημείο αναφοράς αποτέλεσε το τελευταίο σε ισχύ Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για τα Αρχαία Ελληνικά του 2011, και η σύγχρονη παιδαγωγική και επιστημονική βιβλιογραφία για τη διδακτική του μαθήματος. Η έρευνά μας αναδεικνύει πως το τελευταίο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, παρά τις καινοτομίες που εισήγαγε, δεν στερείται ατελειών, τις οποίες και επισημαίνουμε. Επίσης προκύπτει στην πορεία της εργασίας ότι, σε αντίθεση με τις υψηλές προσδοκίες που καλλιέργησε το τελευταίο ανανεωμένο Πρόγραμμα Σπουδών, τα προβλήματα στη διδασκαλία των Ἑλληνικῶν δεν αμβλύνθηκαν. Για τη θεραπεία των ποικίλων προβλημάτων που επισημαίνονται και αναλύονται διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις, που στόχο έχουν την ανανέωση της διδασκαλίας του μαθήματος. Η εργασία ολοκληρώνεται με ένα προτεινόμενο διδακτικό σενάριο, που αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, την εργασία σε ομάδες και νέες, πρωτοποριακές διδακτικές τεχνικές, ώστε το κείμενο των Ἑλληνικῶν να καταστεί πιο ενδιαφέρον και πιο γοητευτικό για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου.