dc.contributor.advisor | Βογιατζάκη, Ευαγγελία | |
dc.contributor.author | Κακουλλή, Μαριλένα | |
dc.contributor.other | Kakoulli, Marilena | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2016-09-19 | |
dc.date.accessioned | 2016-09-19T08:22:26Z | |
dc.date.available | 2016-09-19T08:22:26Z | |
dc.date.copyright | 2016-05 | |
dc.date.issued | 2016-09-19 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2016/00044 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2634 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Βασικός στόχος της διατριβής είναι να αναδείξει την αναγκαιότητα των θεωριών της πρόσληψης στη διδακτική της λογοτεχνίας στο Λύκειο. Οι θεωρίες της πρόσληψης έθεσαν τον αναγνώστη στο επίκεντρο της ερμηνευτικής διαδικασίας υποστηρίζοντας ότι η ερμηνεία έγκειται στην πρόσληψη του αναγνώστη. Μεταξύ άλλων πρόδρομος υπήρξε ο Gadamer απορρίπτοντας τη δυνατότητα ανασύστασης του κειμένου. Η θεωρία του επηρέασε τον Jauss, εισηγητή της αισθητικής της πρόσληψης στην οποία το υποκείμενο προσλαμβάνοντας στην εποχή του είναι αυτό που καθορίζει το νόημα. Παράλληλα, ο Iser με έμφαση στην αναγνωστική διαδικασία όρισε το νόημα ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης αναγνώστη και κειμένου.
Με μεθόδους ποιοτικής έρευνας επιχειρείται η ανάδειξη της αναγκαιότητας της εφαρμογής των θεωριών. Με τη μαγνητοφώνηση και απομαγνητοφώνηση διδασκαλίας ποιήματος στην τάξη μελετάται αν εφαρμόζονται θεωρίες λογοτεχνίας, ποιο είναι το αποτέλεσμα, ποια εργαλεία αξιοποιούνται, κατά πόσο υπάρχει αλληλεπίδραση στην τάξη και ποιος είναι ο ρόλος του μαθητή. Ταυτόχρονα ανιχνεύεται η αξιοποίηση και ο ρόλος των θεωριών της πρόσληψης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Επίσης, με ατομικές ημιδομημένες συνεντεύξεις σε δέκα καθηγητές και δέκα μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξης Λυκείου ερευνάται η άποψη τους για τη λογοτεχνία ως μάθημα αλλά και ως επικοινωνιακή πρακτική καθώς και η απόκλιση στις προσδοκίες που καλλιεργεί το σχολείο σε σχέση με τις προσδοκίες που καλλιεργούνται στα κοινωνικά δίκτυα στα οποία αναρτιούνται στίχοι με σκοπό την επικοινωνία και την έκφραση συναισθημάτων.
Η έρευνα επιδιώκει να αναδείξει ότι τα λογοτεχνικά κείμενα δεν πρέπει να διδάσκονται ως τετελεσμένα γεγονότα αναζητώντας τη μία και μοναδική ερμηνεία. Αντίθετα, πρέπει οι μαθητές - αναγνώστες να προσλαμβάνουν τα κείμενα στη δική τους εποχή δημιουργώντας οι ίδιοι τα νοήματα. Το μάθημα χρειάζεται νέα προσέγγιση σε επικοινωνιακή βάση επιτρέποντας τη δημιουργία και την προσωπική εμπλοκή. | el_GR |
dc.format.extent | vii, 132 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Λογοτεχνία -- Κοινωνικά δίκτυα | el_GR |
dc.subject | Literature -- Social networks | el_GR |
dc.title | Λογοτεχνία και κοινωνικά δίκτυα: Η αναγκαιότητα γνώσης και χρήσης της θεωρίας της πρόσληψης στη διδακτική της λογοτεχνίας στο Λύκειο | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The principal aim of this thesis is to highlight the necessity of reader response theories in the teaching of literature in high school. Reader response theories put the reader at the center of the interpretation process arguing that interpretation lies on the response of the reader. Among other Gadamer was a precursor rejecting the possibility of the reconstruction of the text. His theory affected Jauss, instigator of aesthetic perception theory according to which the reader perceiving the text in his epoch is what determines meaning. Meanwhile, Iser with emphasis on reading process defined meaning as a result of interaction between the reader and the text.
Drawing with qualitative research methods it is attempted to highlight the necessity of applying these theories. By recording and transcripting the teaching of a poem in a classroom, it is explored if theories of literature are applied, what is the result, which tools are utilized, whether there is interaction in the classroom and what is the role of the student. Simultaneously it is detected if the reader response theories are developed and what is their role in the teaching of literature. Moreover there were individual semi-structured interviews with ten professors and ten students of second and third class in order to indicate their view on literature as a lesson and as a communicative practice. It is investigated the difference between the expectation the school cultivates and the expectations that are cultivated in social networks in which verses are uploading aiming communication and expression of feelings.
The research seeks to demonstrate that literary texts should not be taught as accomplished facts searching a single interpretation. Instead, the students as readers should respond to the texts in the context of their epoch creating the meaning of the texts themselves. The didactic of literature needs a new approach based on a communicative basis allowing the creation and the personal involvement. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |