Η ικανοποίηση των εργαζομένων στον χώρο της ψυχικής υγείας: Η περίπτωση του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης
Abstract
Η μελέτη της επαγγελματικής ικανοποίησης έχει ιδιαίτερη σημασία για τους οργανισμούς, γιατί παρουσιάζει συσχετίσεις με σημαντικούς παράγοντες εύρυθμης λειτουργίας τους, όπως παραγωγικότητα, τάση αποχώρησης από την εργασία, απουσίες, συμπεριφορά στους πελάτες και, ειδικά στον τομέα υγείας, με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και το κόστος παροχής τους.
Σκοπός της συγκεκριμένης μελέτης ήταν η διερεύνηση της ικανοποίησης των εργαζομένων στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένοι στόχοι ήταν η μέτρηση του βαθμού ικανοποίησης των εργαζομένων, η ανάδειξη πιθανών παραγόντων που συμβάλλουν στην υψηλή ή στη χαμηλή ικανοποίηση, η εύρεση πιθανής σχέσης μεταξύ κάποιων προσωπικών και δημογραφικών στοιχείων και ικανοποίησης αλλά και η ανάδυση πιθανών ιδιαίτερων παραγόντων ικανοποίησης ή δυσαρέσκειας του προσωπικού του ΨΝΘ στην παρούσα φάση της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης αλλά και στο πλαίσιο της ευρύτερης οικονομικής κρίσης.
Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 165 άτομα που εργάζονταν στο ΨΝΘ σε εκείνες τις υπηρεσίες, κλινικές και δομές που στα πλαίσια της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης θα έπαυαν να λειτουργούν, θα μεταφέρονταν ή θα τροποποιούνταν η λειτουργία τους. Από τα 164 έγκυρα ερωτηματολόγια μόνο 1 (0.6%) ανήκε στην Τεχνική Υπηρεσία, τα 38 (23.2%) ανήκαν στη Διοικητική Υπηρεσία, τα 70 (42.7%) ανήκαν στη Νοσηλευτική Υπηρεσία και τα 55 (33.5%) στην Ιατρική Υπηρεσία. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο μέτρησης της επαγγελματικής ικανοποίησης που προτείνεται για τα δημόσια ψυχιατρικά νοσοκομεία της Ελλάδας από τους Labiris, Gitona, Drosou and Niakas (2008).
Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι εργαζόμενοι στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης είναι μάλλον ικανοποιημένοι από την εργασία τους και κυρίως από το περιεχόμενό της, την αίσθηση επίτευξης και την υπευθυνότητα. Αντίθετα, ο μικρότερος βαθμός ικανοποίησης εμφανίστηκε σε σχέση με τη δυνατότητα επαγγελματικής προόδου.
Η υπηρεσία στην οποία εργάζεται κάποιος δεν φαίνεται να διαδραματίζει ιδιαίτερο ρόλο όσον αφορά τη συνολική ικανοποίηση, ούτε οι μηνιαίες απολαβές των εργαζομένων. Οι κύριοι δημογραφικοί παράγοντες που σχετίζονται με τη συνολική επαγγελματική ικανοποίηση είναι τα χρόνια εργασίας στον συγκεκριμένο Οργανισμό και η οικογενειακή κατάσταση (με τους άγαμους και τους εργαζόμενους για λίγα χρόνια να εμφανίζουν τους υψηλότερους βαθμούς ικανοποίησης).
Απαιτούνται περισσότερες και διαχρονικές έρευνες σε ποικίλες δομές ψυχικής υγείας και με διάφορες άλλες μεθόδους (ποιοτικές), ώστε να καταλήξει κανείς σε ολοκληρωμένα συμπεράσματα σχετικά με την ικανοποίηση στο χώρο της ψυχικής υγείας.