Ο κλάδος του παγωτού στην Ελλάδα και διεθνώς: Στρατηγική ανάλυση της παρούσας κατάστασης και προοπτικές
Abstract
Η παρούσα διατριβή έχει σκοπό να εξεταστεί η υπάρχουσα κατάσταση στον κλάδο παγωτού στην Ελλάδα, τόσο με βάση δευτερογενή στοιχεία, όσο και με βάση πρωτογενή στοιχεία που προκύπτουν από τις απόψεις των Ελλήνων καταναλωτών παγωτού. Στόχος του εξεταζόμενου θέματος είναι, μέσα από το ερωτηματολόγιο της έρευνας, να εξεταστούν οι προτιμήσεις, οι στάσεις και οι αντιλήψεις των καταναλωτών παγωτού στην Ελλάδα, έτσι ώστε να μπορεί να διερευνηθεί κάποια πιθανή τμηματοποίηση της αγοράς με βάση τα δημογραφικά στοιχεία και να οριοθετεί το σύνολο των στρατηγικών προοπτικών για τον κλάδο.
Η παρούσα μεθοδολογική προσέγγιση βασίζεται στην ποσοτική ερευνητική μέθοδο, με την ερευνητική στρατηγική να είναι συνδυασμός πρωτογενούς και δευτερογενούς έρευνας. Η στατιστική ανάλυση που χρησιμοποιήθηκε ήταν τόσο περιγραφική όσο και επαγωγική.
Μέσα από την ανάλυση των θεωρητικών εννοιών στρατηγικού μάνατζμεντ και στρατηγικής ανάλυσης, καθώς και μέσα από την παρουσίαση του κλάδου παγωτού, με αναφορά στη διεθνή και ελληνική αγορά και με εστίαση στην ΕΒΓΑ, φαίνεται πως η πτωτική πορεία σε όγκο και αξία των τελευταίων ετών έχει επηρεάσει την εγχώρια αγορά και μέσα σε αυτό το κλίμα η αγορά παγωτού στην Ελλάδα εκτιμάται πως θα σημειώσει αργή ανάπτυξη σε όρους αξίας, για την περίοδο έως το 2019. Οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου φαίνεται να είναι θετικές αναφορικά με τις πιο οικονομικές συσκευασίες παγωτού, δηλαδή τα οικογενειακά παγωτά και τις πολυσυσκευασίες, συνεπώς ευκαιρίες για ανάπτυξη βρίσκονται στη σύναψη στρατηγικών συνεργασιών με τα σούπερ μάρκετ, και στην περίπτωση των παγωτών ιδιωτικής ετικέτας (private label) που συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιο τους μέσα στην αγορά. Ο κλάδος χρειάζεται καινοτόμες προτάσεις και προωθητικές ενέργειες, με στόχο την κάλυψη των αναγκών όλων των ηλικιών, επιθυμιών και οικονομικών δυνατοτήτων. Συνάμα, είναι συνετό οι εταιρίες να προβούν σε αναβάθμιση και σχεδιαστική ανανέωση των ψυγείων τους, με καινοτόμες σημάνσεις και γραφικά και με σύγχρονο εξοπλισμό στα σημεία πώλησης. Επιπρόσθετα, προοπτικές για ανάπτυξη μπορεί να προκύψουν από τη διεύρυνση στη γκάμα της οικονομικής σειράς παγωτών, με χαμηλότερες
v
προτεινόμενες τιμές στις οικογενειακές συσκευασίες και με ανανέωση στις συσκευασίες των επώνυμων brands. Τέλος, προοπτικές ανάπτυξης υφίσταται και για διαφημιστική προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ειδικά για την ΕΒΓΑ, η ανάλυση έδειξε πως ευκαιρίες ανάπτυξης μπορεί να δημιουργηθούν από το λανσάρισμα νέων γεύσεων Scandal για να ανταγωνιστεί το παγωμένο γιαούρτι, από τη διατήρηση στον παραδοσιακό και έντονα ελληνικό χαρακτήρα της, με επέκταση της σειράς παγωτών που λάνσαρε με επιτυχία δια χειρός Στέλιου Παρλιάρου, καθώς και με τη δημιουργία νέας καμπάνιας σε συνέχεια της «από ΕΒΓΑ καλοκαίρι», με στόχο σε ομάδες κοινού με «gourmet» ανησυχίες και με τη συνεργασία με επιλεγμένα βιολογικά καταστήματα για το λανσάρισμα παγωτών με οικολογικό χαρακτήρα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως υπάρχουν αρκετές υποαγορές στις οποίες θα πρέπει να απευθυνθεί μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο παγωτού έτσι ώστε να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτόν πρέπει να λάβουν υπόψη πως θα πρέπει να αναπτύξουν και να προωθήσουν τα κατάλληλα προϊόντα, απευθυνόμενες κυρίως σε γυναίκες που ενδιαφέρονται για την υγιεινή διατροφή και ακολουθούν κάποια δίαιτα. Οι προωθητικές ενέργειες θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τα κατάλληλα ερεθίσματα που επιβεβαιώνουν τη σύνδεση του παγωτού με την ξεκούραση και τη χαλάρωση, που εντάσσεται όμως στα πλαίσια μιας δίαιτας ή υγιεινής διατροφής.