Ψηφιακό φαρμακευτικό μάρκετινγκ στην Ελλάδα: Χρήση και χρησιμότητα
Abstract
Το φαρμακευτικό ψηφιακό μάρκετινγκ , κερδίζει συνεχώς έδαφος στο διεθνές στερέωμα. Λειτουργώντας ως ένας συμπληρωματικός βραχίονας με το παραδοσιακό φαρμακευτικό μάρκετινγκ φαίνεται ότι προσφέρει στις φαρμακευτικές Επιχειρήσεις πιο αποδοτικούς τρόπους επικοινωνίας των μηνυμάτων και των επιστημονικών δεδομένων, και στους Επιστήμονες Υγείας πιο εξατομικευμένη , συνοπτική και αξιόπιστη πληροφόρηση , ικανοποιώντας και την ανάγκη τους για καλύτερη εκμετάλλευση του εργασιακού τους χρόνου. Ο ορισμός και οι μορφές του ψηφιακού φαρμακευτικού μάρκετινγκ είναι διάφοροι και συνεχώς εξελίσσονται. Στη βιβλιογραφία εμφανίζονται διαφορετικά εύρη υιοθέτησης τέτοιων μορφών επικοινωνίας από τους Επιστήμονες Υγείας , με μεγάλη δε διακύμανση μεταξύ τους . Ταυτόχρονα και η αξιολόγηση αυτών των μορφών επικοινωνίας φαίνεται να διαφοροποιείται σημαντικά, εξαρτώμενη από σωρεία παραγόντων όπως η ειδικότητα, η ηλικία, ο τόπος διαμονής και ο φορέας απασχόλησης. Στην Ελλάδα τα δημοσιευμένα στοιχεία για τη χρήση και το περιεχόμενο του ψηφιακού φαρμακευτικού είναι εξαιρετικά περιορισμένα , αν όχι ανύπαρκτα. Βασικοί στόχοι της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να δώσει μία πρώτη εικόνα της υφιστάμενης κατάστασης στη χώρα μας όσον αφορά το εύρος χρήσης , αλλά και το περιεχόμενο αυτού. Επίσης να εκτιμήσει την επίπτωση στην εικόνα τόσο των φαρμακευτικών σκευασμάτων όσο και των Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν μεθόδους ψηφιακού φαρμακευτικού μάρκετινγκ. Τέλος να προσδιορίσει την εκτιμώμενη χρησιμότητα ανά άξονα ενημέρωσης από τους Επιστήμονες Υγείας. Η μεθοδολογία της μεταπτυχιακής διατριβής στηρίχθηκε σε ποσοτική πρωτογενή έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου. Μετά την εξέταση της βιβλιογραφίας ,δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο διανεμήθηκε σε Επιστήμονες Υγείας της χώρας, και συμπληρώθηκε από102 εξ αυτών ,κατά βάση ιατρούς , ειδικοτήτων Παθολογίας, Γενικής Ιατρικής ,Ενδοκρινολογίας και Καρδιολογίας . Τα αποτελέσματα της μεταπτυχιακής διατριβής έδειξαν ότι μεγάλο μέρος (75%) των Επιστημόνων υγειάς στη χώρα μας συμμετέχει σε δραστηριότητες ψηφιακού φαρμακευτικού μάρκετινγκ , με ποικιλία περιεχομένου. Παρατηρείται θετική επίπτωση στα φαρμακευτικά σκευάσματα και μεγαλύτερη επίπτωση στην εικόνα της εταιρείας , ιδιαίτερα δε εάν η εταιρεία παρέχει ψηφιακά ενημέρωση για επιστημονικά θέματα. Μεγαλύτερη δε χρησιμότητα εμφανίζεται στις παραμέτρους ενημέρωσης για νέες ενδείξεις , ενημέρωση για νέα κλινικά στοιχεία και πρόσβαση σε ηλεκτρονική βιβλιοθήκη με εργασίες επιστημονικών συνεδρίων. Υπομέρους διαφοροποιήσεις φαίνεται να παρουσιάζονται βάση συγκεκριμένων δημογραφικών χαρακτηριστικών όπως ο φορέας απασχόλησης και ο τόπος διαμονής.. Περαιτέρω έρευνα σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε στην δημιουργία μιας πιο ολοκληρωμένης εικόνα της κατάστασης στην Ελλάδα.