Η συμβολή ενός προγράμματος με στοιχεία θεατρικού παιχνιδιού στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη παιδιών χαμηλής λειτουργικότητας που ανήκουν στο αυτιστικό φάσμα
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή διερευνά το Θεατρικό Παιχνίδι ως θεατροπαιδαγωγική τεχνική, η οποία δύναται να ενισχύσει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη παιδιών με αυτισμό. Κατά τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και θεωρητική τεκμηρίωση του θέματος, προσεγγίστηκαν οι έννοιες του παιχνιδιού, του θεατρικού παιχνιδιού, του αυτισμού και των ιδιαιτεροτήτων του, του θεατρικού παιχνιδιού ως μέσο για την εκπαίδευση παιδιών, που ανήκουν στο Φάσμα του Αυτισμού. Τα ερευνητικά δεδομένα που προέκυψαν από την ανασκόπηση σύγχρονης ξένης και εγχώριας βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας είναι περιορισμένα. Παρόλα αυτά συγκλίνουν στα ευεργετικά αποτελέσματα ως προς την ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, αμβλύνοντας τις αναπτυξιακές διαταραχές που αντιμετωπίζουν τα συγκεκριμένα παιδιά. Στη συνέχεια της μελέτης προστέθηκε η παρουσίαση μιας ερευνητικής προσπάθειας στην οποία μελετήθηκε η εξέλιξη έξι μαθητών ενός Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, οι οποίοι συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης δέκα εβδομαδιαίων συναντήσεων με βάση το Θεατρικό Παιχνίδι. Από την παρατήρηση των ψυχοκοινωνικών τους δεξιοτήτων εξήχθησαν αισιόδοξα δεδομένα, τα οποία υποστήριξαν τους βασικούς ερευνητικούς προβληματισμούς.