Το έργο της Βασιλικής Φωτίου και η συμβολή της στο θέατρο για παιδιά και εφήβους
Abstract
Η εργασία που ακολουθεί είναι μια μελέτη για το έργο της εκπαιδευτικού και συγγραφέα κυρίως παιδικών και νεανικών θεατρικών έργων, Βασιλικής Φωτίου. Η διατριβή θα διεξέλθει τα έργα της συγγραφέως και τη θεματολογία τους, αλλά και θα διερευνήσει πώς αυτά τα έργα μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση. Μέσα από τις δραματουργικές αναλύσεις των έργων της, γίνεται κατανοητό το πώς αυτά μπορούν να εξυπηρετήσουν τον εκπαιδευτικό για να τα προσεγγίσει με θεατρικότητα μέσα στην τάξη. Έργα που μιλούν για το περιβάλλον, τον πόλεμο, την αποξένωση των ανθρώπων από την κοινωνία και την παράδοση, την αστυφιλία και πολλά κοινωνικά προβλήματα όπως ο ρατσισμός, αλλά και έργα που τοποθετούνται κυρίως στην κυπριακή ύπαιθρο μιας προηγούμενης εποχής, μπορούν πολύ εύκολα να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να μεταφέρουν στους μαθητές τους χρήσιμα μηνύματα. Προτείνεται παράλληλα ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να γίνει αυτό, είτε με τη μορφή του «θεάτρου φόρουμ», είτε με τη συμμετοχή των μαθητών ως ηθοποιών σε ένα ανέβασμα θεατρικού της Φωτίου, είτε ως επιπρόσθετο εργαλείο για τις διάφορες ενότητες του σχολικού έτους (Boal 1979: 139 – 142). Το βιογραφικό σημείωμα της συγγραφέως και η ιστορική αναδρομή στο κυπριακό παιδικό και νεανικό θέατρο θα φωτίσουν τον αναγνώστη να κατανοήσει το πλαίσιο στο οποίο δημιουργούσε και δημιουργεί ακόμα η Βασιλική Φωτίου. Η θεματολογία που επιλέγει και η σκιαγράφηση των χαρακτήρων των έργων της, είναι αλληλένδετα κομμάτια του πλαισίου αυτού και των αναγκών της κάθε εποχής. Η συνέντευξη με τη συγγραφέα βοηθά στο να αντιληφθούμε τον χαρακτήρα και τη δοτικότητά της αλλά και το γιατί επέλεξε ως μέσο έκφρασης το θέατρο. Μέσα από τη συζήτηση μαζί της θα κατανοήσει ο αναγνώστης το πόσο ζωτικής σημασίας θεωρεί το θέατρο η Βασιλική Φωτίου και το πόσο μπορεί αυτό να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν μέσα από ευχάριστο τρόπο. Όλα αυτά έρχονται να τα ενισχύσουν άρθρα και ομιλίες για το έργο της από άλλους αξιόλογους συνεργάτες της. Σημαντικό κομμάτι της εργασίας είναι η απήχηση που είχαν και έχουν τα έργα της, κυρίως στην Κύπρο αλλά και στην Ελλάδα. Στη διατριβή γίνεται εκτενής αναφορά στα διάφορα ανεβάσματα των έργων της. O αναγνώστης μπορεί να
v
εντοπίσει τα έργα που έτυχαν μεγαλύτερης απήχησης και επιλέχτηκαν από
σχολεία στα πλαίσια των παραστάσεων, από ερασιτεχνικές ομάδες ή από
επαγγελματικούς θιάσους. Θεωρώ σημαντική την έρευνα αυτή για τη
συγκεκριμένη συγγραφέα, που κατά τη γνώμη μου πρόσφερε και προσφέρει
πολλά στο κυπριακό παιδικό και νεανικό θέατρο και που έπρεπε όλα αυτά τα
στοιχεία να συγκεντρωθούν σε μια μελέτη.