Show simple item record

dc.contributor.advisorΦανουράκη, Κλειώ
dc.contributor.authorΑλεφαντινού, Ελένη
dc.contributor.otherAlefantinou, Eleni
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2016-07-22
dc.date.accessioned2016-07-22T10:34:29Z
dc.date.available2016-07-22T10:34:29Z
dc.date.copyright2016-05
dc.date.issued2016-07-22
dc.identifier.otherΘΣΠ/2016/00060el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/2474
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως θέμα την αξιοποίηση της σάτιρας μέσα από τη θεατρική αγωγή στη διδασκαλία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και συγκεκριμένα των φιλολογικών μαθημάτων. Η επιλογή του θέματος έγινε: α) λαμβάνοντας υπόψη αποτελέσματα ερευνών που κάνουν λόγο, αφενός, για την ευεργετική παρουσία του χιούμορ και του γέλιου στη σχολική αίθουσα, αφετέρου, για τις δυσκολίες εισαγωγής τους στα πλαίσια του επίσημου αναλυτικού σχολικού προγράμματος, β) λαμβάνοντας υπόψη, από τη μία, ότι το χιούμορ αποτελεί εργαλείο της σάτιρας και, από την άλλη, ότι ένας από τους στόχους της σάτιρας είναι η πρόκληση γέλιου, θεωρούμε ότι μέσω τόσο της σάτιρας όσο και άλλων μορφών του κωμικού μπορούν να εισαχθούν - χιούμορ και γέλιο - στο επίσημο αναλυτικό σχολικό πρόγραμμα σε ενότητες φιλολογικών μαθημάτων, γ) τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι η θεατρική αγωγή αποτελεί μία από τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας και ότι η σάτιρα, αφενός, παρουσιάζει κοινά σημεία / εκπαιδευτικούς στόχους μαζί της (π.χ. ανάπτυξη κριτικής σκέψης, μελέτη κοινωνικών ζητημάτων, καλλιέργεια προφορικού και γραπτού λόγου, συμβολή στην κοινωνικοποίηση των μαθητών, κ.α.), αφετέρου, αποτελεί ένα εύπλαστο και ευέλικτο είδος που μπορεί να ενταχθεί σε διάφορα είδη τέχνης διατηρώντας αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά της, θεωρούμε ότι μπορούν να συνδυαστούν και να ανταποκριθούν στις επιταγές των σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων που κάνουν πιο ενεργό τον ρόλο του μαθητή στην αίθουσα και προάγουν ένα δημοκρατικότερο μοντέλο διδασκαλίας. Αφού, λοιπόν, αναλύσαμε όλα τα παραπάνω μέσα σε ένα θεωρητικό πλαίσιο κατά το Α’ μέρος της εργασίας, κρίναμε ωφέλιμη τη δημιουργία ενός ενδεικτικού σχεδίου διδασκαλίας και επιχειρήσαμε την εφαρμογή του. Στο πλαίσιο της ερευνητικής διαδικασίας που διενεργήσαμε, πραγματοποιήθηκε παιδαγωγική παρέμβαση στην ενότητα «Η σχέση των δύο φύλων και η θέση της γυναίκας σε αυτή» του μαθήματος της Νεοελληνικής Ποίησης και Πεζογραφίας της Α’ Λυκείου. Στην έρευνα επιχειρήθηκε η εφαρμογή μιας διδασκαλίας τεσσάρων διδακτικών ωρών μέσω της διεξαγωγής ποιοτικής έρευνας κατά την οποία αξιοποιήθηκαν οι μέθοδοι του ερωτηματολόγιου, της ημιδομημένης συνέντευξης και της ελεύθερης παρατήρησης. Ακόμα, στην έρευνα αξιοποιηθήκαν και στοιχεία από την ποσοτική έρευνα (διεξαγωγή στατιστικών αναλύσεων) με σκοπό τόσο την καλύτερη απεικόνιση των στοιχείων που συλλέξαμε από τα ερωτηματολόγια όσο και την πιο αποτελεσματική ερμηνεία τους, αλλά και την - όσο γίνεται - αντικειμενικότερη προσέγγιση του θέματος. Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν στο σύνολό τους θετικά και ταυτίζονταν με τους ευρύτερους στόχους της θεατρικής αγωγής, της σάτιρας και του χιούμορ / γέλιου. Τα αποτελέσματα αναλύονται και σχολιάζονται στο Β’ μέρος της εργασίας.el_GR
dc.format.extentvii, 107 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΘεατρική αγωγήel_GR
dc.subjectTheatre educationel_GR
dc.titleΑξιοποιώντας τη σάτιρα στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδαel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThis Master Thesis has as its subject “Reclaiming Satire through TiE (Theater in Education) for teaching in Secondary Education”, namely, for the literature lesson. The subject was chosen taking into account: a) research results which refer both to the beneficial presence of humor and laughter in the classroom, and the challenges incorporating them in the formal curriculum, b) the fact that humor is a tool of Satire and, in addition, that one of the goals of Satire is to invoke laughter, we believe that humor and laughter through both Satire and other forms of Comic can be introduced in the official curriculum and literature lessons, c) that TiE is one of the modern teaching methods and has common traits with Satire (e.g. develop critical thinking, study social issues, developing speaking and writing skills, contribution to the socialization of students, etc.), and that Satire is flexible in style so it can be integrated into various types of art, thus, maintaining its characteristics, we believe that humour and laughter through Satire could be combined with TiE, and both simultaneously meet the requirements of modern teaching methods which create teaching environment where the student has a more active and promote a more democratic teaching method. Having, thus, analyzed all the above within a theoretical framework during the first part of this thesis, we also considered useful the creation of an indicative lesson plan and tried to implement it. As part of the research process, we conducted a pedagogical intervention on the issue "Gender relations and woman’s position" in literature lesson of first Grade at high school. In the research trying to implement a lesson plan for four teaching hours by conducting qualitative research in which methods used were the questionnaire, the semi-structured interview and free observation. Still, in addition to data from quantitative research, other data was used such as performing statistical analysis, with the purpose of a better visualization of the data collected from the questionnaires and the most effective interpretation, but also - as much as possible - a more objective approach to the issue. The research’s results were very positive and identified with the broader aims of TiE, Satire and humor / laughter. The results are analyzed and discussed in the second part of the thesis.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record