Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και αναλυτικά προγράμματα
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αποτελεί μελέτη στο αντικείμενο της διδακτικής της γλώσσας και εστιάζει στη διερεύνηση των αρχών του γραμματισμού στα ισχύοντα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών της Κύπρου για το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται και αναλύεται ο όρος γραμματισμός, ενώ δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στις έννοιες του κριτικού γραμματισμού, των πολυγραμματισμών, των κειμενικών ειδών και της γλωσσικής ποικιλότητας. Ακολουθεί παρουσίαση των υφιστάμενων και των παλαιότερων Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο της Κύπρου καθώς και σύγκριση των κεντρικότερων σημείων τους. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας, το ερευνητικό ενδιαφέρον μετατοπίζεται στην πρακτική εφαρμογή των αρχών του Αναλυτικού Προγράμματος και στην αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλότητας σε δραστηριότητες γραπτού και προφορικού λόγου για μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου με τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης διδακτικής πρότασης.
Στόχος της εργασίας είναι η εισήγηση μιας εναλλακτικής διδακτικής πρότασης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στη διδασκαλία των Νέων Ελληνικών. Σκοπός της παρούσας πρότασης είναι η παράθεση μιας διδακτικής πρότασης αξιοποιώντας τις βασικές αρχές για την καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα του 2010