Το Youthpass ως εργαλείο προσδιορισμού αποτελεσμάτων μη τυπικής και άτυπης μάθησης και ο αντίκτυπος στους κατόχους του: Η περίπτωση ενός διεθνούς Ευρωπαϊκού προγράμματος ανταλλαγής νέων Erasmus+
Abstract
Η σημασία της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης αναγνωρίζεται και εκτιμάται ολοένα και περισσότερο στη διεθνή βιβλιογραφία και σε πολιτικό επίπεδο από όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διεθνείς φορείς. Ωστόσο, μια πρόκληση που εμφανίζεται στις μέρες μας αφορά τον προσδιορισμό και την αναγνώριση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν από τις δύο αυτές μορφές μάθησης και οι κρατικοί και διεθνείς φορείς, καθώς και η επιστημονική κοινότητα, βρίσκονται σε αναζήτηση συστημάτων, μεθόδων και εργαλείων που θα διευκολύνουν τον προσδιορισμό των αποτελεσμάτων από μη τυπικά και άτυπα μαθησιακά πλαίσια και θα ανοίξουν τον δρόμο για την αναγνώριση και επικύρωσή τους.
Ένα από τα εργαλεία που έχουν δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό είναι το Youthpass. Το Youthpass αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναγνώριση της μη τυπικής και άτυπης μάθησης (με έμφαση στην πρώτη) στην Ευρώπη και επιπλέον για την καλύτερη ανταπόκριση των προσφερόμενων δεξιοτήτων στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την προώθηση της κινητικότητας των πολιτών για εργασία και εκπαίδευση.
Η έρευνα επικεντρώνεται στο εργαλείο αυτό και επιχειρεί να εξετάσει τον βαθμό που το Youthpass διευκολύνει τους χρήστες του να προσδιορίσουν αποτελέσματα μη τυπικής και άτυπης μάθησης που επιτυγχάνουν και διερευνά ακόμα τον αντίκτυπο του Youthpass στην επαγγελματική και εκπαιδευτική ζωή τους.
Για την επίτευξη των ερευνητικών αυτών σκοπών αξιοποιείται η μέθοδος της μελέτης περίπτωσης και η έρευνα εστιάζει στην περίπτωση ενός Ευρωπαϊκού προγράμματος ανταλλαγής νέων Erasmus+, που υλοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2015.
Από την έρευνα προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα για την χρηστικότητα και την αποτελεσματικότητα του Youthpass και αναδεικνύεται η επιρροή που μπορεί να έχει στην επαγγελματική και εκπαιδευτική πορεία των κατόχων του. Παράλληλα υπάρχει πλούσια παράθεση αποσπασμάτων από τα λεγόμενα των συμμετεχόντων στην έρευνα, που επιτρέπει στον αναγνώστη να κατανοήσει σε βάθος την εντύπωση και τον αντίκτυπο που προκαλεί το εργαλείο Youthpass στους χρήστες του. Το πόνημα αυτό μπορεί να ενθαρρύνει και να συμβάλλει στην περαιτέρω διερεύνηση και πραγματοποίηση μελετών πάνω στο Youthpass, για το οποίο παρατηρείται μια έλλειψη ερευνητικών προσπαθειών που να εστιάζουν σε αυτό.