Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και η προώθηση της απασχόλησης των ανέργων μέσω των κέντρων επαγγελματική κατάρτισης και των "Επιταγών Κατάρτισης" - Διερεύνηση της αποτελεσματικότητας τους στην ένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και η προώθηση της απασχόλησης των ανέργων μέσω των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης και των Επιταγών Κατάρτισης (Training Vouchers). O κεντρικός στόχος της εργασίας είναι να μελετηθούν οι απόψεις ατόμων που έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα κατάρτισης ανέργων ως προς το αν και κατά πόσον αυτά τα προγράμματα ανταποκρίθηκαν στις αρχικές προσδοκίες τους και αν τελικά τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης συνέβαλαν στην ένταξή τους στην αγορά εργασίας. Στο πρώτο μέρος πραγματοποιούνται οι θεωρητικές προσεγγίσεις της εργασίας, και αναλύεται η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, σε γενικό επίπεδο αλλά και στην Ελλάδα και οι Επιταγές Κατάρτισης. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η μεθοδολογία, οι στόχοι αλλά και τα αποτελέσματα της έρευνας η οποία πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ανώνυμου ερωτηματολογίου. Στο τέλος εκφράζονται γενικές διαπιστώσεις που εξήχθησαν από την συγκεκριμένη έρευνα, επίσης διατυπώνονται και κάποιες προτάσεις. Συμπερασματικά, αν και δεν υπάρχει αρνητική αντίληψη από την πλευρά των ερωτηθέντων για τις Επιταγές Κατάρτισης και στο σύνολο της η εμπειρία τους από τη συμμετοχή στα προγράμματα αυτά χαρακτηρίζεται ως θετική, είναι φανερή η ανησυχία των συμμετεχόντων για πολλά ζητήματα που σχετίζονται με τις Επιταγές Κατάρτισης αλλά και τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάστασης τα οποία χρήζουν σημαντικών βελτιώσεων. Ειδικότερα, ζητήματα αλληλουχίας ανάμεσα στο τμήμα της θεωρητικής εκπαίδευσης που λαμβάνουν οι καταρτιζόμενοι και πρακτικής άσκησης αλλά και υποστήριξης ατόμων με χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, απασχολούν ιδιαίτερα τους ερωτηθέντες. Κυρίως όμως η σημαντικότερη ανησυχία σχετίζεται με την επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων αυτών μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης των προγραμμάτων, καθώς ενώ ένα μεγάλο μέρος του δείγματος παρέμεινε στην επιχείρηση που πραγματοποίησε την πρακτική του άσκηση, η πλειοψηφία δεν μπόρεσε να αποκατασταθεί επαγγελματικά μετά το τέλος του προγράμματος.