Διδασκαλία προγραμματισμού σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (Ολοκληρωμένη Θεματική Ενότητα σε Ηλεκτρονικό Σύστημα Μάθησης)
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή παρουσιάζει την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης Θεματικής Ενότητας (ΘΕ) για Προγραμματισμό σε Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα, ειδικά σχεδιασμένης για χρήση σε ηλεκτρονικά συστήματα μάθησης, προκειμένου να βοηθήσει τόσο τους εκπαιδευόμενους να ξεπεράσουν δυσκολίες στην κατανόηση βασικών αρχών του προγραμματισμού, όσο και τους εκπαιδευτές στη διδασκαλία τους, προτείνοντας μια σειρά σύγχρονων εργαλείων μάθησης που σχετίζονται με εναλλακτικές μεθόδους μάθησης.
Περιλαμβάνει τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό της ΘΕ «ΕΚΤ 500: Προγραμματισμός σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα» για το νέο σχεδιαζόμενο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «ΤΠΕ, Καινοτομία και Εκπαίδευση». Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός περιλαμβάνει την επιλογή των κατάλληλων γλωσσών προγραμματισμού (ειδικότερα επιλέχθηκε η χρήση της γλώσσας προγραμματισμού scratch και η γλώσσα προγραμματισμού Python), της κατάλληλης διδακτικής μεθόδου που θα ακολουθηθεί (με έντονα τα στοιχεία της ανεστραμμένης τάξης), και των κατάλληλων εκπαιδευτικών τεχνολογιών που θα χρησιμοποιηθούν (Μαζικά Ελεύθερα Διαδικτυακά Μαθήματα – Moocs, παιχνιδοποίηση εκπαίδευσης με χρήση της πλατφόρμας codecademy, εκπαιδευτικά περιβάλλοντα οπτικοποίησης αλγορίθμων και άλλα).
Προκειμένου να αξιολογηθούν ακριβέστερα τα αποτελέσματα της ΘΕ, ακολουθεί αξιολόγηση της πιλοτικής υλοποίησής της, όπως λειτούργησε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016, με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eclass του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ).
Τα προσωπικά συμπεράσματα του ερευνητή, σε συνδυασμό με τις απόψεις των φοιτητών που την παρακολούθησαν, όπως αυτές καταγράφηκαν τόσο από τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους κατά τη διάρκεια της κάθε Ομαδικής Συμβουλευτικής Τηλεσυνάντησης (ΟΣΤ), όσο και από την καταγραφή των απόψεών τους στο ειδικά διαμορφωμένο εβδομαδιαίο ερωτηματολόγιο αλλά και από την τελική έκθεση αξιολόγησης φοιτητών από το ίδιο το ΑΠΚΥ, δείχνουν ότι η ΘΕ μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στους διδακτικούς στόχους που είχαν τεθεί στο πλαίσιο της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής, αφού το προγραμματιστικό περιβάλλον με τη συγκεκριμένη σειρά μαθημάτων βοήθησε τους φοιτητές να κατανοήσουν βασικές αρχές προγραμματισμού όπως προγραμματιστικές δομές, δομές δεδομένων και διαχείρισή τους, προκειμένου να μπορούν να παράγουν ποιοτικό εκπαιδευτικό λογισμικό.