Καινοτομία και επιχειρηματικότητα. Ηλεκτρονικό επιχειρείν και μελέτη περιπτώσεων επιχειρηματικής καινοτομίας
Abstract
Στην παρούσα διατριβή γίνεται εκτενής αναφορά και ανάλυση των εννοιών της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας. Στα πλαίσια εκπόνησής της εξετάζεται ειδικότερα το ηλεκτρονικό επιχειρείν και παρατίθενται στο τελικό κομμάτι της κάποιες μελέτες περιπτώσεων επιχειρηματικής καινοτομίας. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τρεις διαφορετικές επιχειρήσεις και αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο κατόρθωσαν να καινοτομήσουν στον τομέα τους κάνοντας την επιχειρηματικότητα να αναδειχθεί σ’ όλο της το μεγαλείο. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η παρούσα μελέτη έχει ως γνώμονά της το να απαντήσει στο ερευνητικό ερώτημα της διατριβής που είναι το εξής: «ποιος είναι ο ρόλος και η σημαντικότητα της καινοτομίας στην επιχειρηματικότητα και τι προωθείται μέσω της μεταξύ τους σχέσης;» Η υφιστάμενη μελέτη, στοχεύει κυρίως στο να κατατοπίσει τον αναγνώστη για τις μορφές, τα είδη, τις εφαρμογές και την πολυδιάστατη παρουσία της επιχειρηματικότητας. Πιο συγκεκριμένα, η ενότητα της επιχειρηματικότητας, απαρτίζεται από τις υποενότητες της έννοιας και των ειδών επιχειρηματικότητας, των επιχειρηματικών στρατηγικών και της επιχειρηματικής ιδέας. Κάτι ανάλογο παρουσιάζεται και στην ενότητα της καινοτομίας, αφού ακολουθούν η έννοια, οι μορφές, οι αρχές, οι πηγές, τα μοντέλα της καινοτομίας και παράλληλα η σύνδεση της με άλλες έννοιες όπως η τεχνολογία, το διαδίκτυο και η δημιουργικότητα. Έπεται σε ξεχωριστή ενότητα προσδιορισμός και ανάλυση του ηλεκτρονικού επιχειρείν, τονίζονται οι δυνατότητες που προσφέρει στον σύγχρονο επιχειρηματία, προσδιορίζονται οι διαστάσεις, τα χαρακτηριστικά και οι ευκαιρίες για καινοτομία που αναδύονται μέσα από αυτό. Στο τελικό τμήμα της παρούσας διατριβής, παρατίθενται περιπτώσεις επιχειρηματικών καινοτομιών που εφάρμοσαν τρεις σύγχρονες επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο, οι οποίες αξιοποιώντας την πρωτότυπη σκέψη αλλά και τη χρήση κατάλληλων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, κατόρθωσαν να ολοκληρώσουν μια καινούρια διάσταση στο σύγχρονο επιχειρείν. Ακολουθείται καταγραφή του ιστορικού της επιχείρησης και δίνεται έμφαση στον τρόπο και στον τομέα που εμφάνισαν την καινοτομία τους. Μέσω αυτών, και κάνοντας μία επισκόπηση της τωρινής κατάστασης των επιχειρήσεων μπορεί να καταλήξει κανείς στο συμπέρασμα ότι η καινοτομία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την επιχειρηματικότητα, δεδομένου ότι ειδικά στις μέρες μας αξιοποιεί την ύπαρξη της επιχειρηματικότητας που προσφέρει το διαδίκτυο για να αλλάξει και να ανατρέψει από τη μια στιγμή στην άλλη το πώς λειτουργεί ο κόσμος.