Ξορκίζοντας το Κοράκι του Edgar Allan Poe: Πρόταση για δραματοποίηση της απόδοσης του ποιήματος του Edgar Allan Poe Το Κοράκι από τον Α'. Μπιτσώρη και σκηνοθεσία θεατρικής παράστασης
Abstract
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιδιώκεται η διερεύνηση της σύστασης της σκηνικής απόδοσης ενός ποιήματος, καθώς και των παραμέτρων αυτής, με σκοπό την αποσαφήνιση της διασκευής και της επί σκηνής πράξης. Συγκεκριμένα, επιχειρείται η επιστημονική προσέγγιση της διαδικασίας της δραματοποίησης, καθώς και η σύνθεση μιας νέας σκηνοθετικής πρότασης του ποιήματος Το Κοράκι του Poe σε απόδοση Μπιτσώρη, που φέρει τον τίτλο Ξορκίζοντας το Κοράκι του Edgar Allan Poe. Αρχικά, επιχειρείται η θεωρητική τεκμηρίωση της σχέσης δυο «παραδοσιακών» μορφών τέχνης, που είναι το θέατρο και η ποίηση. Καθώς η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από τη συνεχή μεταμόρφωση της μυθοπλασίας από μια καλλιτεχνική ή μεσική μορφή σε κάποια άλλη, κρίθηκε αναγκαίο να αποσαφηνιστούν οι έννοιες της διαμεσικότητας, της διασκευής και της δραματοποίησης. Στη συνέχεια, ερευνάται η ζωή, το έργο και η εποχή του Poe. Παράλληλα, επιδιώκεται μια ψυχολογική προσέγγιση της προσωπικότητας του ποιητή. Αναλύεται με όρους γενικούς Το Κοράκι του Poe, και συζητείται σε συνάρτηση με δύο προσεγγίσεις, την αφηγηματική τυπολογία του Genette και την προσέγγιση του ίδιου του Poe, όπως ο ίδιος την καθορίζει στο δοκίμιό του Η Φιλοσοφία της Σύνθεσης. Επιπλέον, αναφορά γίνεται στην τύχη του ποιήματος Το Κοράκι στο θεατρικό χώρο και αναλύεται, αναστοχαστικά, τόσο η δραματοποίηση όσο και η σκηνοθετική προσέγγιση της παράστασης Ξορκίζοντας το Κοράκι του Edgar Allan Poe. Συγκεκριμένα, εξετάζεται η διαδρομή από την ιδέα στη σκηνική πράξη, η διαδικασία της δραματοποίησης, ο κοινωνικός χαρακτήρας και οι περιορισμοί της παράστασης της Δημοτικής Θεατρικής Ομάδας Κορδελιού-Ευόσμου. Επιπρόσθετα, αναλύονται το διαδικαστικό μέρος της δραματοποίησης, η σκηνοθετική προσέγγιση, καθώς και οι επιμέρους αισθητικές επιλογές, που αφορούν στα σκηνικά, τα κοστούμια, τον φωτισμό, τη μουσική, την κίνηση-χορογραφία, τις υποκριτικές μεθόδους και το ύφος της παράστασης. Επιπλέον, συζητείται με όρους της αφηγηματικής τυπολογίας του Genette και των τριών αναλυτικών κατηγοριών της αφηγηματικής φωνής, του τρόπου και του χρόνου το δραματουργικό πλαίσιο της παράστασης Ξορκίζοντας το Κοράκι του Edgar Allan Poe.