Το έργο του Ευγένιου Τριβιζά και η παιδαγωγική του διάσταση
Abstract
H παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρεί μια περιπλάνηση στο έργο του Ευγένιου Τριβιζά με σκοπό αφενός να εντοπίσει και αναδείξει τα χαρακτηριστικά και τα μοτίβα που το διέπουν και αφετέρου να προβάλει την παιδαγωγική του διάσταση και αξία.
Η δική μου αγάπη όπως και η θερμή, ενθουσιώδης υποδοχή των έργων του από τα παιδιά, την οποία έχω βιώσει ως εκπαιδευτικός και ως γονιός, ανέκαθεν με οδηγούσε στη σκέψη πως χωρίς τον Τριβιζά ο κόσμος των παιδιών θα ήταν πολύ φτωχότερος και λιγότερο όμορφος. Έτσι αισθάνθηκα την ανάγκη να επιχειρήσω μια σφαιρική μελέτη στο θεατρικό και μη θεατρικό του έργο, θέτοντας τα ακόλουθα ερευνητικά ερωτήματα:
-Ποια είναι τα χαρακτηριστικά και τα μοτίβα που διακρίνουν το έργο του; -Ποια είναι τα θέματα και τα προβλήματα τα οποία πραγματεύεται; -Ποια είναι η παιδαγωγική αξία των έργων του και ποιες οι αξίες, στάσεις ζωής και μηνύματα που μεταδίδουν; -Πώς τα έργα του συγγραφέα μπορούν να προσφέρουν παιδαγωγία στους ανήλικους αναγνώστες και θεατές μέσα στα πλαίσια της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης; -Ποιες είναι οι καινοτομίες που εισήγαγε ο Τριβιζάς στο χώρο της λογοτεχνίας και του θεάτρου για ανήλικους θεατές;
Η διατριβή διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο γίνεται αναφορά στις επιδράσεις που δέχτηκε από προγενεστέρους δημιουργούς το έργο του Τριβιζά και παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά που το διέπουν. Στο δεύτερο μέρος αναλύεται η παιδαγωγική διάσταση του έργου και τα μηνύματα, οι στάσεις ζωής και αξίες που αυτό προβάλλει μέσα από τα θέματα και προβλήματα που πραγματεύεται και μέσα από τους ήρωες που εμφανίζει. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στον τρόπο που ο ανήλικος ως αναγνώστης, θεατής ή συμμέτοχος στο θεατρικό δρώμενο λαμβάνει μια άριστη παιδαγωγία από την αξιοποίηση των έργων του Τριβιζά, μέσα στα πλαίσια της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης.
Εν κατακλείδι αποδεικνύεται πως ο Ευγένιος Τριβιζάς τροχιοδρόμησε την αλλαγή, έφερε την ανατροπή στο χώρο της λογοτεχνίας και του θεάτρου και δίνοντας το δικό του ιδιαίτερο παρόν, ανανέωσε τη μορφή και το περιεχόμενό τους. Η παιδαγωγική και θεατρική αξιοποίηση των έργων του επιβάλλεται καθώς συμβάλλουν θετικά στην διαμόρφωση της ταυτότητας και προσωπικότητας των ανηλίκων, γεγονός που οδηγεί στην ομαλή μελλοντική τους ένταξη στον κόσμο των ενηλίκων.