Μήδεια του Ευρυπίδη. Δίγλωσση παράσταση υπό το τίτλο MEDEA - DARK MATTER και με αξιόποίηση των τεχνικών πολυμέσων
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αποτελεί μία απόπειρα περιγραφής της διαδικασίας μελέτης, ανάλυσης και υλοποίησης των σταδίων της παράστασης MEDEA-DARK MATTER που σκηνοθέτησε η γράφουσα. Το πρώτο κεφάλαιο συνιστά την εισαγωγή της εργασίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο εξηγούνται οι λόγοι της επιλογής του έργου Μήδεια του Ευριπίδη για την πραγμάτωση μίας σύγχρονης προσπάθειας αναπαράστασης η οποία εστιάζει σε τρία βασικά χαρακτηριστικά του προσώπου της Μήδειας: την καταγωγή της από θείες, συμπαντικές δυνάμεις του φυσικού κόσμου, τον συνδυασμό των θετικών και αρνητικών γνωρισμάτων των δύο φύλων και την αμφισβήτηση των αρχαίων ελληνικών δικαιϊκών αξιών ώστε να επικρατήσει στο τέλος η θεϊκή δικαιοσύνη. Στο τρίτο κεφάλαιο οι βασικές γραμμές του πρώτου κεφαλαίου διερευνώνται ως προς τα βασικά πρόσωπα της τραγωδίας, τον Ιάσονα, τη Μήδεια, τον Κρέοντα, τον Αιγέα και το Χορό. Στο τέταρτο κεφάλαιο επιχειρείται μία σημειολογική ανάλυση της παράστασης MEDEA-DARK MATTER η οποία εστιάζει στην ανάλυση του σκηνικού και των σκηνικών αντικειμένων, των video της παράστασης και της λειτουργίας των τεχνολογικών πολυμέσων, των κοστουμιών της Μήδειας και του Χορού, του υποκριτικού ύφους και της μουσικής επένδυσης της παράστασης. Στο πέμπτο κεφάλαιο η παράσταση MEDEA-DARK MATTER συγκρίνεται με τις παραστάσεις της Μήδειας από τον Στάιν και τον Νιναγκάουα, την κινηματογραφική Μήδεια του Παζολίνι και το μυθιστόρημα Μήδεια: Φωνές της Βολφ. Στο έκτο κεφάλαιο γίνεται μία σύντομη περιγραφή των σταδίων υλοποίησης της παράστασης θίγοντας το πρόβλημα της επιλογής της μετάφρασης του έργου, τα κριτήρια για την επιλογή των ηθοποιών, την στοχοθεσία του χρονοδιαγράμματος και των φάσεων της υλοποίησής τους, οι λεπτομέρειες του οικονομικών κόστους της παράστασης από κοινού με τα τεχνολογικά συστήματα που επιλέχθηκαν για την επίτευξη των στόχων της και η περιγραφή της διαδικασίας των προβών. Στο έβδομο κεφάλαιο τοποθετούνται οι διαδικτυακοί σύνδεσμοι του διαφημιστικού video της παράστασης και του video της παράστασης. Τέλος, στο όγδοο κεφάλαιο επιχειρείται μία αποτίμηση και αξιολόγηση της παράστασης με βάση την εισπρακτική πορεία της και την πρόσληψή της από το κοινό και τους κριτικούς. Στο Παράρτημα Α συμπεριλαμβάνονται φωτογραφίες της παράστασης, οι αφίσες και διαφημιστικά flyer, καθώς και αντικείμενα και κοσμήματα που κατασκευάστηκαν για την παράσταση. Στο Παράρτημα Β υπάρχει ο πίνακας με το χρονοδιάγραμμα της προετοιμασίας και αποπεράτωσης του της παράστασης στην Μαδρίτη και Αθήνα.